Nazka: podium voor Peruaanse haute cuisine

Projecten
Hotels & Restaurants 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Roos Meeder en Michiel Wijnen ontwierpen voor Peruaans restaurant Nazka een zowel kleurrijk en levendig als ingetogen interieur waarin de verfijnde keuken uitstekend tot zijn recht komt.

Nazka bevindt zich in de Amsterdamse Pijp, op een plek waar voorheen zelfbedieningsrestaurant de Stadskantine was gevestigd. Raul Lansink, samen met de Peruaanse chef Christian Motte eigenaar van Nazka, vroeg Roos Meeder (Meeder Ontwerpers) en Michiel Wijnen (Studio Michiel Wijnen) voor het interieur van het nieuwe restaurant.

Smeltkroes

Lansink, half-Peruaans, wilde in het interieur ‘het gevoel van Peru’, de levendigheid en het familiaire terug laten komen, en de warmte en kleurrijkheid van Latijns-Amerika combineren met een grootstedelijke sfeer. “Raul kwam met vier termen”, vertelt Wijnen, “exuberant, breeziness, sophisticated en heritage.” En, voegt Meeder daaraan toe: “Hij gaf ook heel duidelijk aan wat hij niet wilde, het interieur moest niet te uitgesproken worden en hij wilde wegblijven van Peruaanse stereotypen als panfluiten.” De Peruaanse keuken wordt wel de Franse keuken van Zuid-Amerika genoemd. Lansink: “Het is een culturele smeltkroes, een mooie fusie-keuken met onder meer Portugese en Aziatische invloeden, bijvoorbeeld van de Japanse gastarbeiders die in de 19de eeuw naar het land kwamen.” Nazka serveert een high-end versie van de Peruaanse keuken met een bijpassend prijskaartje, en daarom was ook een comfortabel interieur met een luxe uitstraling gewenst, waar mensen graag verblijven én terugkomen. Het mocht echter niet stijf worden. “Vanaf het begin was een los, familiaal contact tussen de gasten en de medewerkers een belangrijk uitgangspunt. De menukaart is summier gehouden, de medewerkers vertellen uitgebreid over de ingrediënten, de achtergrond en de historie van de gerechten”, aldus Meeder.

Bodega

De nadruk lag ook op de connectie tussen de keuken en het restaurant: tussen het restaurantgedeelte en de iets lager gelegen keuken maakten Meeder en Wijnen daarom een aantal openingen, die aan de binnenzijde goudgeel zijn geschilderd – wat doet denken aan het licht dat op Azteekse tempels valt. Het 230 m2 grote restaurant is verdeeld over drie aangrenzende panden, en een uitdaging voor de ontwerpers was om de verschillende ruimtes op een functionele manier met elkaar te verbinden. Complex onderdeel daarbij was de juiste positionering van de verschillende bars, om zo voor een optimale infrastructuur te zorgen.
Via de nieuwe hoofdingang kom je in de maar liefst vijf meter hoge entreeruimte. Meeder: “Hier worden de gasten welkom geheten en wilden we een ‘wow-effect creëren.” Dat effect is er onder meer door de grote kleurrijke wandschildering met Peruaanse motieven, gemaakt door kunstenaar Danny Figueroa. Al net zo kleurrijk zijn de hanglampen uit de PET Lamp-collectie van het Spaanse ACdO, gemaakt van opengesneden petflessen met een kap van geweven textiele vezels. Het bedrijf maakt artisanale lampen in samenwerking met ambachtslieden uit verschillende landen, zoals Ethiopië, Chili en Colombia, Wijnen: “Lampen uit Peru zijn er niet in de collectie, deze uit Colombia komen het dichtst in de buurt.” De entreeruimte is ook een soort ‘bodega’ – met tegen de wand een kast voor het uitgebreide wijnassortiment en daaronder de bar met koffiemachine – zodat je in het restaurant geen last hebt van het lawaai van melkschuimers of het malen van koffiebonen.

Pisco

Na de entreeruimte kom je in het restaurantgedeelte, met als eerste blikvanger de cocktailbar, afgewerkt met mooie handgemaakte zeegroene tegels van het Portugese Theia. “Er was te weinig plek voor deze bar in de entreeruimte en ook hier was het passen en meten”, zegt Meeder, “maar de bar is belangrijk, want een Peruaans diner begint met een pisco cocktail.”
Kleuren spelen een belangrijke rol in het interieurontwerp. De restaurantruimte heeft verschillende hoekjes, verlagingen en kolommen, en om eenheid en rust te creëren zijn subtiele kleuraccenten gebruikt; zo zijn alle wanden geschilderd in zachtroze. De balustrade van de trap naar de toiletten in de kelder is gemaakt van terracotta elementen. De grijze epoxy gietvloer heeft een metallic toevoeging die voor net wat meer diepte zorgt. Op de achterwand is een tweede wandschildering van Figueroa aangebracht, die de gehele ruimte meer diepte geeft.
Centraal in het restaurant staat een op maat gemaakte vaste bank met een stoffering van zeegroen velours van Zimmer+Rohde. Om de bank staan maatwerktafels en stoelen van Fest, in vrolijke, passende kleuren. Wijnen: “De stoelen zijn simpel maar elegant, en geven het gewenste high-end gevoel.” In totaal kan Nazka zo’n 75 gasten ontvangen.
Er is ook veel tijd besteed aan een goed lichtplan: de meeste verlichting komt van spots die een nauwkeurige en smalle bundel licht van 10 graden op elke tafel geven, zodat de gerechten als op een podium optimaal worden belicht. Het deel langs de buitengevel is wat hoger. “Hier wilden we een patio-idee creëren”, aldus Wijnen, “een plek waar je met familie of vrienden fijn zit en een ‘lazy sunday afternoon’ gevoel krijgt.” Er hangen lampen van het Franse Forestier – die aan buitenverlichting doen denken en het patio-idee versterken. “Ze hebben ook iets Japans en zorgen voor intimiteit in de hogere ruimte”, stelt Meeder. De grote ramen zijn vooral ‘s winters donkere gaten en de straat is bovendien erg druk; daarom hangen er voor warmte en geborgenheid semitransparante gordijnen van Kvadrat.

Latino vibe

Met hun ontwerp hebben Meeder en Wijnen een kleurrijk en levendig interieur gecreëerd, dat een prachtig podium vormt voor de verfijnde gerechten en waarin een subtiele balans is gevonden tussen ingetogen luxe en casual, en tussen klassiek en hip. “De Peruaanse sfeer ligt er niet te dik bovenop, we streefden eerder naar een subtiele en losse ‘latino vibe’.”
Het vorig jaar opgeleverde Nazka is na de sluiting vanwege corona sinds 1 juni weer geopend. Voor de veiligheid zijn er in de openingen tussen het restaurant en de keuken nu panelen van bronskleurig glas aangebracht. Meeder en Wijnen werken inmiddels samen aan het concept anderhalfmaal.nl, met adviezen voor anderhalvemeteroplossingen in cafés en restaurants. Wijnen: “Voor kantoren zijn er al veel partijen die zich hiermee bezighouden, maar voor de horeca nog niet en iedereen zit hier met dezelfde problemen.” Lansink ten slotte wil in Amsterdam-Oost een tweede Peruaans restaurant beginnen – Chusco, waar ‘streetfood’ zal worden geserveerd aan lange tafels. Wijnen en Meeder hopen ook daarvoor het interieur te mogen ontwerpen.

www.meederontwerpers.nl
www.michielwijnen.com

(Tekst: Rutger van Oldenbeek – fotografie: Karlijn van Diepen)

LEGENDA
Opdrachtgever Restaurant Nazka; Raul Lansink
Interieurontwerp Roos Meeder (Meeder Ontwerpers) i.s.m. Michiel Wijnen (Studio Michiel Wijnen)
Mural artist Danny Figueroa
Interieurbouw Smeulders Interieurgroep
Vaste bank Meubelstoffeerderij Parijs i.s.m. ByOtten
Stoffering vaste bank Zimmer+Rohde (type Infinity Plus)
Losse meubelen Fest, Pedrali
Tegels barmeubelen Theia Creative Tiles (type Douro)
Tegels entree Mosa
Verlichting ACdO, Forestier, spots via Nexxt Lighting
Gietvloer Sinck & Co
Gordijnen en stoffering stoelen Kvadrat
Ontwerp logo Odilo Girod
Oppervlakte circa 230 m2