Te gast bij de tandarts

Projecten 01-03
Te gast bij de tandarts

DOKA Concepts ontwierp voor de nieuwe, innovatieve praktijk van LACH Mondzorg een kleurrijk en warm, rustgevend interieur dat in niets doet denken aan de traditionele ‘witte’ tandartsenpraktijk.

Te gast bij de tandarts

TEKST Rutger van Oldenbeek
FOTOGRAFIE Bastiaan van Musscher

Te gast bij de tandarts

De oprichters van LACH Mondzorg werkten in verschillende tandartspraktijken en kennen elkaar van het ACTA (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam), waar ze samen les geven. Ze besloten samen een praktijk te beginnen waarbij ze het traditionele ‘business model’ van een tandartsenpraktijk op z’n kop wilden zetten, om zo beter zorg te kunnen verlenen. Waar tandartsen meestal hun eigen, vaste patiënten hebben, zou bij LACH worden gekeken naar wat de patiënt nodig heeft en welke tandarts daar het beste bij past; de ene kan bijvoorbeeld beter vullingen plaatsen en de andere kan beter voor kronen worden ingezet. Een praktijk ook die gericht is op persoonlijke zorg en aandacht, waarbij gastvrijheid centraal staat: LACH spreekt dan ook niet van patiënten, maar van gasten – en het interieur moest dat weerspiegelen.

Te gast bij de tandarts

Gevoel

Voor het interieurontwerp van de mondzorgstudio werd DOKA Concepts gevraagd, het door Lisa Barkey en Sofie Doornenbal opgerichte conceptueel gedreven creatief bureau dat is gespecialiseerd in interieurarchitectuur. Zij werden benaderd door brand identity designer Miquel Imlabla, die voor LACH een merkstrategie ontwikkelde, tot en met de huisstijl en website. “Wij zijn erbij gehaald om het merk te vertalen naar een passend interieur”, vertelt Lisa Barkey. “We gaan daarbij verder dan alleen een interieurontwerp: we werken altijd vanuit een totaalbeleving en kijken hoe we voor een merk een betekenisvolle fysieke identiteit kunnen vormgeven.” Daarvoor wordt eerst door middel van een uitgebreide analyse het ‘DNA’ van een merk in kaart gebracht. Sofie Doornenbal: “Vervolgens vertalen we dat naar een ruimtelijk concept met een passende ‘look & feel’, waarbij we niet kijken niet naar wat mooi en trendy is, maar wat past bij de identiteit van het merk en het bedrijf.” Daarom zijn alle interieurontwerpen van DOKA Concepts uniek, hoewel ze wel een duidelijke ‘handtekening’ hebben: “Die gaat over gevoel en sfeer”, zegt Barkey. “We stellen dat je niet in een ruimte binnenstapt, maar in het gevoel dat bij een merk of organisatie hoort.”

Te gast bij de tandarts

Kalmerend effect

Voor de nieuwe praktijk van LACH Mondzorg werd een bestaande ruimte van circa 500 m2 geheel gestript en opnieuw opgebouwd en ingedeeld. Er is geen receptiebalie, in plaats daarvan wordt je in de wachtruimte welkom geheten door een vriendelijke host bij een speciaal ontworpen ‘hostmeubel’ – dat naadloos overloopt in een gebogen wand met geïntegreerde vaste banken. De wand en de banken zijn vormgegeven in een levendig, koraalrood in verschillende tinten, dat mooi contrasteert met de neutrale basis van de ruimte. Tegenover de koraalrode wand is een lichtblauwe wand met een door DOKA Concepts ontworpen ‘watermeubel’ waar je een glas water kunt pakken. De achterwand van het meubel is een aluminium ripple plaat (van Homapal), die doet denken aan een zacht rimpelend wateroppervlak. Doornenbal: “Het lijkt alsof er echt water langs de achterwand loopt, wat een aangenaam kalmerend effect heeft.” Hetzelfde materiaal is gebruikt voor het plafond van de besloten poetsruimte, waar mensen die van hun werk komen nog even hun tanden kunnen poetsen – met speciale tandpasta en blacklight die de plekken zichtbaar maken waar je nog moet poetsen, en poetstips die op de muur verschijnen.

Te gast bij de tandarts

In de wachtruimte hangt een beeldscherm waarop kinderen onder meer kunnen zien hoe je gezonde traktaties kunt maken en dat water drinken goed is voor je tanden. Kinderen kunnen ook poetstrainingen krijgen. “Zo wil LACH de jonge doelgroep er van bewust maken hoe belangrijk een gezond gebit is”, aldus Barkey.

Te gast bij de tandarts

Bamboe

Het harmonieus palet van kalmerend koraalrood tot rustgevend blauw begeleid de bezoekers naadloos en op intuïtieve wijze van een warme, gastvrije ontvangst tot professionele tandheelkundige zorg. DOKA Concepts integreerde daarnaast verschillende elementen van biofilisch design: behalve in het blauwe watermeubel zie je dat terug in de vele ronde vormen, de indirecte verlichting, de planten, de zachte kleuren en natuurlijke materialen als bamboe. Het bewezen kalmerende effect van deze elementen op het zenuwstelsel helpt angstige bezoekers te ontspannen, en creëert een rustige, professionele sfeer waarin mensen zich prettig en veilig voelen. Doornenbal: “We houden in al onze ontwerpen rekening met duurzame oplossingen, en ook in dat opzicht is bamboe een interessant materiaal.” Het bamboe komt onder meer terug in de wanden van de gangen; die zijn daarnaast uitgevoerd in rustgevende beige tinten en er is veel natuurlijk daglicht.

Te gast bij de tandarts

Weesper mop

Dezelfde rustgevende sfeer heerst ook in de zes behandelkamers. Voor de gast is er in elke kamer een hoek met waskom, spiegel en kapstokhaken, voor de tandarts is er een in bamboe uitgevoerd bespreekmeubel met geïntegreerd werkblad. Elke behandelkamer heeft een eigen naam die verwijst naar Weesper ‘highlights’, zoals De Kom, De Vecht en – al is het snoep – De Mop. De namen worden vermeld op bordjes met speelse bijpassende icoontjes, door de brand identity designer ontworpen in afstemming met DOKA Concepts. Doornenbal: “De branding laat ook zien dat de praktijk in Weesp is en zorgt ervoor dat je de lokale betrokkenheid ervaart.”

De behandelkamers hebben glazen wanden met een wolkachtig stippelpatroon, dat verloopt van doorschijnend bovenin naar wit onderin. De wanden zorgen voor een zacht, gefilterd zicht en een gevoel van privacy in de behandelkamers. Ook bieden ze een kijkje in de centrale werkruimte van de tandartsen, waar onder meer materialen voor behandelingen worden voorbereid en instrumenten na afloop worden schoongemaakt. “De ‘coulisse’ van de tandartsenpraktijk”, stelt Barkey.” Ook in deze ruimte domineert lichtblauw – met muren, vloeren en meubelen in dezelfde tint, wat zorgt voor een fris contrast met de in warme tinten uitgevoerde gastenruimtes en de professionaliteit van de mondzorg accentueert.

Bloemig

In een grote ruimte is de LACH Academy, waar ouders trainingen krijgen in hoe ze hun kind het beste kunnen leren poetsen, maar waar vooral les wordt gegeven aan andere tandartsen. Doornenbal: “Want de tandartsen van LACH willen graag hun filosofie over de nieuwe manier van zorg en gastvrijheid meegeven aan jonge tandartsen.”

Zelfs de geur in de praktijk is aangepast aan het nieuwe concept. Barkey: “De ruimte moet steriel zijn, maar de geur hoeft niet die van een medische omgeving te zijn. Daarom ontwikkelde LACH in samenwerking met een geurexpert een frisse, beetje bloemige geur die bijdraagt aan de prettige, rustgevende sfeer.” Doornenbal en Barkey hielpen ten slotte ook bij het kiezen van de bedrijfskleding: “Geen afschrikkende steriele witte pakken, maar vriendelijke, mooie kleding, die de tandartsen toegankelijker maken en ook bijdraagt aan de totaalbeleving.”

www.dokaconcepts.nl

Legenda:

Opdrachtgever LACH Mondzorg
Interieurontwerp DOKA Concepts; Lisa Barkey, Sofie Doornenbal
Identity design & branding strategy Miquel Imlabla
Interieurbouw Rick van der Heul
Losse meubelen InteriorWorks; Fest, Vitra, HAY, Interstuhl, DUM Office, MDD, Academy, Planq, Inclass, Muuto, Tiptoe
Bekleding banken Vescom
Vloerbedekking Interface
Bamboe MOSO International
Materialen Baars & Bloemhoff
Werkbladen Hi-Macs
Ripple sheets Homapal Metals
Aannemer Bausy Bouw
Bruto vloeroppervlak 500 m2