Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

Projecten 10-03-2023
Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

De herinrichting van de nieuwe kantoorruimte van bol.com in Utrecht Papendorp vroeg om een originele aanpak. Met een eigenzinnig interieurconcept gebaseerd op hybride werken slaagde OTH daar glansrijk in.

Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

TEKST Peter van Kester
FOTOGRAFIE Maarten Zwaneveld

Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

In 2019 huurde bol.com de A-toren en drie verdiepingen in de D-toren op WTC Papendorp in Utrecht. Het was een forse uitbreiding van haar campus met ruim 10.000 m2. OTH won de pitch, “Maar net toen we begonnen, brak plotseling corona uit”, vertelt Evelien Stamhuis, die samen met onder andere Rick de Kwaadsteniet het ontwerpteam vormde. “We konden toen niet onze gebruikelijke workshops met de medewerkers houden om hun wensen in kaart te brengen. Vanuit het bureau hebben we toen online workshops georganiseerd met zo’n twintig medewerkers van bol.com. We hebben onze vergaderruimte omgebouwd tot studio en gebruikten Invision als programma voor een interactieve workshop. De deelnemers kregen vooraf de vraag om na te denken hoe hun ideale werkomgeving eruit zou zien en in beeld te brengen wat de gewenste uitstraling zou moeten zijn. Met onze inspiratiebeelden maakten we in een spelvorm de uiteindelijke beeldselectie voor de diverse zones in het werkgebied.”

Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

Zo ontdekte OTH stapsgewijs de gewenste belevingswaarde van bol.com – zowel voor de medewerkers als de bezoekers. Aansluitend op het hybride werken binnen het bedrijf en een sterke focus op co-creatie, resulteerden de workshops in een totaalconcept van de werkplek als uitgestrekt festivalterrein: voor ieder wat wils en makkelijk aanpasbaar. Tijdelijke festival-constructies zoals podia inspireerden het bureau tot een modulair stellage-systeem van stoere, houten balken. Gebaseerd op de basismaten van 30, 60 en 90 cm. Variaties van deze drager keren overal in het interieur verrassend terug. Een tweede inspiratiebron was de grafische huisstijl van bol.com. De kleuren daarvan werken effectief op beeldschermen, maar zijn door OTH getemperd en vergrijsd om ze in het interieur te kunnen toepassen.

Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

Informeel ontmoeten

De A-toren telt acht bouwlagen, waarvan de bovenste zes werkverdiepingen zijn. Op de begane grond, direct naast de parkeergarage, is een nieuwe, makkelijk bereikbare receptiebalie gebouwd. Bekleed met blauwe tegels, de bedrijfskleur die aangeeft dat je bij bol.com bent gearriveerd. Achter deze ontvangstbalie torent een metershoge, muurvullende houten wandstellage vol planten. Prikkabels met lampjes verlichten de entreezone als op een festivalterrein. Makkelijke fauteuils en koffiefaciliteiten versterken de gastvrijheid. Een uitgestrekt restaurant, gelegen achter de receptie, eindigt in een gele wand die de medewerkers automatisch naar de uitgiftebalie leidt. Zowel het restaurant als de uitgiftebalie zijn deels uitgevoerd in het modulaire stelling-systeem. Onder meer als scheidingswand en als overkapping van het buffet, steeds in combinatie met white washed grenen-underlayment en blauwe tegels. Het veroorzaakt een ongedwongen en lichtvoetige sfeer die wordt versterkt door de informele meubelen. “De medewerkers blijken er niet alleen te lunchen maar spreken er ook af, zodat het restaurant de hele dag door wordt gebruikt. Zo stimuleren we beweging en contact leggen, precies wat ons voor ogen stond”, aldus de interieurarchitecten.

Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

Bol-blauwe hart

Een symmetrische trap met blauwe, diagonale rasters in de leuningen voert de bezoeker naar de eerste verdieping, waar uitsluitend vergaderkamers liggen. De trap was oorspronkelijk een gesloten volume, maar OTH brak dit open om meer lucht en doorzicht te krijgen. In de vergaderkamers gebruikten de interieurarchitecten alle kleuren uit de huisstijl. Zo is er een oranje kamer, een groene kamer, etc., met ruime, grijze zones ertussen. De kleuren zijn steeds ton-sur-ton toegepast. Vilten wanden bestaan bijvoorbeeld uit twee lagen, waarvan de bovenste is opengewerkt met een patroon van cirkels, zodat de kleur van de ondergrond tevoorschijn komt. Op de vloeren liggen tapijttegels in dezelfde kleur, waarvan het patroon de naden verdoezelt. Centraal op deze verdieping ligt een blauwe ontmoetingszone: het bol-blauwe hart, waar een hoge tafel uitnodigt tot interactie. Boven de betegelde bar hangt een rechthoekig frame, waarin akoestisch doek is gespannen. Het refereert als tentdoek naar de festivalsfeer. De verlichting is huiselijk, in tegenstelling tot de meer zakelijke verlichting elders. Een verharde, stoeptegel-achtige, grijze vloerbedekking zorgt voor een buitengevoel.

Kleurrijk interieur met festival-vibe voor Bol.com

Het ontmoetingsgebied is verticaal over alle werkverdiepingen doorgetrokken. Het keert steeds terug in het centrum en helpt de medewerkers zich te oriënteren. Om een benauwend ‘gangen-gevoel’ te voorkomen, ontwierp OTH bij de ontmoetingsgebieden steeds een doorzicht van gevel tot gevel. De werkverdiepingen zijn standaard gemeubileerd en in één kleur gehouden om rust te creëren. Ton-sur-ton variaties van die kleur zijn aangebracht in de vloerbedekking: kleurig in de verbindingszones, de belkamers, vergader- en focusruimtes en neutraal grijs bij de werkplekken. De kleurvelden zijn vaak groter dan de zones die zij bedekken: alsof zij grenzen verleggen, een eigenschap die bol.com waardeert bij haar medewerkers.

D-toren Bol.com

De drie verdiepingen in de D-toren ademen een andere sfeer. “De teams van medewerkers doen er workshops, waarin het accent ligt op experiment, creativiteit en uitwisseling”, vertellen de interieurarchitecten. “Daarom konden wij hier de gekozen thema’s vrijer uitdiepen.” Iedere verdieping bevat trainingslokalen en break-out rooms, gecombineerd met experimentele ruimtes zoals de Lego Room, het Atelier en het Innovation Lab. Het idee is medewerkers uit hun digitale comfortzone te trekken en met hun handen te laten werken. In de Lego Room kunnen zij ideeën en invallen op speciaal ontworpen tafels letterlijk bouwen. De ruimte bevat wandkasten met laden vol legostenen. De resultaten presenteren de medewerkers aan hun collega’s op bladen die uit de kasten kunnen worden geschoven.

Het Innovation Lab is een ruimte die de medewerkers gemakkelijk naar hun hand kunnen zetten. Hij bevat een lange, verrijdbare tafel en een reusachtige rol schetspapier, waarop de medewerkers hun ideeën onbeperkt kunnen schetsen en delen. Ook hier staan speelse variaties van het modulaire stellage-systeem. Verschuifbare blauwe en rode panelen vormen een experimentele wand die tegelijk akoestisch werkt. In het Atelier hangt een hangmat en op een andere verdieping zelfs twee bel-hangmatten om je in te nestelen, met royaal uitzicht over Utrecht. Naast fraaie stellingkasten staan in de experimentele ruimtes ook tribunes voor spontane ontmoetingen. Een aantal daarvan heeft handgrepen zodat zij makkelijk te verplaatsen zijn om met een groepje apart te gaan. Op deze verdiepingen zijn de pantry’s aanzienlijk ruimer dan in de A-toren omdat hier vaak grotere groepen worden ontvangen. Op de middenverdieping ligt een centrale receptie met toegang tot de boven- en benedenverdieping.

Grafische toevoeging

Het nieuwe bol.com interieur is, ondanks corona, in korte tijd ontworpen, en ook de bouw ging snel: binnen zes maanden. Onderdelen van het bestaande interieur bleven om circulaire redenen behouden zoals de houten reliëfwanden rondom de sanitaire kernen en trappenhuizen, de deuren die blauw zijn gemaakt en de plafonds die werden gereinigd. Alleen in de centrale ontmoetingsgebieden kwam een nieuw plafond, Ook nieuw zijn de lockermeubelen die tegelijk de toiletten afschermen. Aan één zijde zijn ze beschrijfbaar, om spontane co-creatie te stimuleren.

“Om het interieurontwerp goed af te stemmen op de huisstijl hebben we plezierig en vruchtbaar samengewerkt met de grafische Designafdeling van bol.com”, vertellen de interieurarchitecten. De glazen wanden van vergaderkamers zijn voorzien van etched-glas folies, bedrukt met bollen. In de trappenhuizen en entrees loopt een grafische routing van comics, die speels aangeven op welke verdieping je bent en als inspiratie dienen voor een creatieve sessie. In de D-toren vertellen film-quotes in welke ruimte je je bevindt.

Het centrale idee achter de herinrichting van bol.com was eerlijkheid, eenvoud met een speels karakter, passend bij het bedrijf. Voor de opdrachtgever zijn de experimentele ruimtes en workshops in Toren D nieuw. Maar de organisatie is dermate in zijn nopjes met het resultaat dat men dit nieuwe concept wil voortzetten op andere etages en eventueel in andere vestigingen.

Legenda:

Opdrachtgever bol.com

Interieurontwerp OTH; ontwerpteam Evelien Stamhuis, Rick de Kwaadsteniet, Bas Obdam, Candice Zeeman,Ferdinand van Dam

Ontwerp en uitvoering grafische beelden Designafdeling bol

Interieurbouwer AS projectinrichters

Losse inrichting Ahrend, DUM, De Vorm, Hay, Creafort, Muuto, Blå Station, Arper, Jonas Ihreborn

Verlichting Fagerhult

Vloeren Modulyss, Desso Tarkett, Tarkett

Gietvloer Duracryl

Plafonds Durlum

Groenvoorziening Ambius

E en W adviseur Equans (voorheen Engie Services West)

Aannemer De Vries Verburg