Het DNA van fintechbedrijf Adyen

Projecten 23-05
Het DNA van fintechbedrijf Adyen

TANK en Rijnboutt transformeerden het voormalige warenhuis Hudson’s Bay in Amsterdam tot een transparant en duurzaam hoofdkantoor voor fintechbedrijf Adyen.

Het DNA van fintechbedrijf Adyen

TEKST Eva Vroom

Het DNA van fintechbedrijf Adyen

FOTOGRAFIE Teo Krijgsman

Het DNA van fintechbedrijf Adyen

In het Amsterdamse hoofdkantoor van Adyen werken ruim 1000 medewerkers. Het ligt aan het Rokin, waar Rijnboutt in 2016 twee nieuwe panden ontwierp voor Hudson’s Bay. Toen het warenhuis na een paar jaar alweer vertrok, schakelde Adyen Rijnboutt opnieuw in als architect om het leegstaande warenhuis tot hun hoofdkantoor te transformeren. De gebouwen zijn oorspronkelijk al zodanig ontworpen, dat ze behalve voor retail ook geschikt konden zijn voor andere functies. Het generieke casco, met royale verdiepingshoogtes en overvloedig daglicht had daardoor maar weinig aanpassingen nodig. TANK was verantwoordelijk voor het kantoorinterieur van ruim 17.000 m2.
Hun interieurontwerp voor Adyen weerspiegelt het DNA van het bedrijf, dat streeft naar verbinding op alle mogelijke vlakken: met de medewerkers, met de markt, met de stad en met de wereld.

Het DNA van fintechbedrijf Adyen

Kernwaarden Adyen

Voor het ontwerp baseerde TANK zich op de kernwaarden van Adyen: transparant, open, eigenzinnig, direct, verbonden met de snel veranderende wereld en gericht op betekenisvolle interactie. Deze waarden zijn vertaald in een veelzijdig, persoonlijk en professioneel interieur met zorgvuldig ontworpen flexibele en duurzame werkplekken. De transparantie is het eerste dat opvalt als je binnenkomt, scheidingswanden zijn tot een minimum beperkt. Sanne Schenk, directeur van TANK: “Vanuit de gemeente was er de ‘zachte eis’ om er een transparant gebouw van te maken, visueel open naar de straat.” Om het gevoel van het voormalige warenhuis te behouden zijn de verdiepingen open, zodat er optimaal daglicht binnen kan komen en er ruimte is voor weelderige beplanting. Dit gevoel van ruimtelijkheid en contact met buiten wordt nog versterkt door het bijzondere maatwerk interieur, met elementen die nergens hoger zijn dan 1.20 m.

Het DNA van fintechbedrijf Adyen

Sociale kern

Het kantoor moest uitnodigen tot verbinding en ontspanning, TANK creëerde hiervoor in het hele gebouw verschillende mogelijkheden. Een grote centrale trap, de ‘social staircase’ verbindt alle verdiepingen en biedt ruimte voor spontane ontmoetingen, net als de gemeenschappelijke zones op iedere verdieping. Hier vind je plekken om te overleggen en samen te werken - zonder collega’s te storen die zich willen concentreren. Miriam Zuurbier, creative director en partner bij TANK: “In het midden van elke etage bevindt zich de sociale kern, omringd door een buffer van beplanting met daaromheen de iets minder rustige werkplekken. Daarnaast zijn er veel gesloten concentratiewerkplekken, die nodig zijn voor het soort werk dat ze bij Adyen doen.” Om in de grote open ruimtes een prettige werksfeer te creëren, was de akoestiek erg belangrijk. Zuurbier: “We hebben vanaf een hoogte van 1.20 m akoestisch materiaal toegepast.” De open kantoorvloeren vroegen ook om speciale oplossingen voor het meubilair. TANK ontwikkelde naar aanleiding van dit project een bureaustoel, vertelt Schenk: “Dat hebben we gedaan In samenwerking met Lensvelt, die de stoel nu in de collectie heeft.”

Het DNA van fintechbedrijf Adyen

Baksteen

TANK maakte voor het ontwerp gebruik van gerecyclede en duurzame materialen, zoals gecertificeerd bamboe en maatwerk baksteen interieurelementen van bouw-afvalmateriaal. Hiervoor waren verschillende redenen, vertelt Zuurbier. “Wij vinden het leuk om alledaagse materialen op een onverwachte manier toe te passen als bron van inspiratie en herkenning. Adyen wilde in het ontwerp graag een link leggen naar de omgeving. Daarom hebben we ervoor gekozen om lage elementen van baksteen te gebruiken als ruimtelijke structuur. In het hele kantoor met een oppervlak van 17.000 m2 hebben we maar twintig interieurelementen gebruikt, in verschillende configuraties, vooral veel ronde vormen.” Baksteen vormt de connectie met de stad, de ronde vormen hebben vooral een praktische reden: ”Er moeten dagelijks 1000 mensen door, die wil je niet tegen scherpe hoeken laten oplopen.” Het materiaal voor de bakstenen is afkomstig van hergebruikte dakpannen en sanitair uit het gebouw. Schenk: “We hebben deze baksteen ontwikkeld samen met Stone Cycling. Wij wilden een specifieke kleur die ze nog niet standaard hadden, en die is nu zelfs in de collectie opgenomen. Het recyclen van materialen paste in het duurzaamheidsoogmerk van Adyen, dus we hebben veel hergebruikt uit het oude interieur.”

Verticale straat

Adyen wilde dat het pand niet teveel werd aangepast. Zuurbier: “We hebben weinig vervangen in het pand. Er ligt wel een nieuwe vloer, waarin we hergebruikt materiaal hebben verwerkt: bovenin het gebouw heeft Gastrobar Indonesia Downtown van Ron Blaauw gezeten, die had een visgraatvloer van allerlei kleuren natuursteen. Die hebben we laten verpulveren, de snippers zijn op de gietvloer uitgestrooid.” TANK verwijderde ook het merendeel van de roltrappen. Schenk: “Alleen de twee onderste verdiepingen hebben nog een roltrap, die zijn behouden als verwijzing naar het warenhuis.” Op de plaats waar de roltrappen stonden bevindt zich nu de ‘social staircase’, een indrukwekkende remontabele trap van bamboe en staal. Deze verbindt als een verticale straat alle etages, en brengt iedereen samen. Zuurbier: “Adyen wilde het liefst alle medewerkers in één ruimte onderbrengen, maar dat ging natuurlijk niet. Elke verdieping heeft minstens twee mogelijkheden om van a naar b te gaan. De trap komt altijd uit ter hoogte van de sociale gebieden.”

Samenwerking

Overal in het gebouw komt overvloedig daglicht binnen, de aanvullende verlichting bestaat voornamelijk uit gerichte armaturen, voorheen van de retail. Zuurbier: “Die armaturen hebben we gemixt met meer diffuus licht. In de meeting rooms is sfeerverlichting toegepast.” Om ook de kelderverdieping van daglicht te voorzien, zijn in de vloer van de entreezone ronde sparingen gemaakt met glas erin. De meeting rooms in de kelder kregen wanden van glastegels, om ook hier zoveel mogelijk daglicht door te laten dringen.

Op de bovenste verdieping van het kantoor ligt het restaurant, waar 450 mensen tegelijk kunnen eten met een spectaculair uitzicht op de stad. Zuurbier: “Adyen wil vanuit de saamhorigheidsgedachte graag dat alle medewerkers in het bedrijfsrestaurant eten, er is een hele goede keuken met verse maaltijden. De 1100 medewerkers eten in shifts, het is ongelofelijk om te zien hoe zo’n grote groep zich als een kleine groep gedraagt.” Het past allemaal bij de identiteit van Adyen: no nonsense, praktisch en flexibel. Schenk: “Het is een hele open organisatie; elke werkplek in het kantoor is hetzelfde, er zijn geen voorkeursplekken en geen directiekamers op de hoek. Dit was voor ons een bijzondere opdracht, vanwege de mooie locatie maar vooral vanwege de leuke samenwerking met de mensen van Rijnboutt en Adyen. Adyen was een geweldige opdrachtgever die ons echt de ruimte heeft gegeven, en die ook qua bedrijfscultuur goed bij ons past: sociaal en no nonsense.”

Legenda

Opdrachtgever Adyen
Architect Rijnboutt
Interieuronwerp TANK
Interieurbouw Vega Projects
Los meubilair Big Brands
Kantoormeubilair Lensvelt
Verlichting Beersnielsen
Wanden Kwakman
Keuken Metos
Binnenbeplanting Bruinsma Natuurlijk
Bekleding trappen Verschuren Interieurbouw
Baksteen StoneCycling
Aannemer Van Wijnen
Vloeroppervlak 17.000 m2