De Salone del Mobile.Milano, de belangrijkste designbeurs ter wereld, maakt van 26 tot en met 28 november zijn debuut in het Midden-Oosten – in Riyad, de hoofdstad van Saudi-Arabië. Het event wordt georganiseerd is strategisch partnership met de Architectuur en Design Commissie, met steun van het Saoedische Ministerie van Buitenlandse Zaken en Internationale Samenwerking en van ITA – het Italian Trade Agency.
Het event, ‘Red in progress. Salone del Mobile.Milano meets Riyadh’ transformeert van 26 tot en met 28 november het King Abdullah Financial District in een platform voor design, dialoog en ‘business exchange’. De eerste editie werd aangekondigd door Dr. Sumayah Al-Solaiman, CEO van de Architectuur en Design Commissie, en Maria Porro, voorzitter van Salone del Mobile.Milano, in het kader van een Investeringsconferentie in het Koning Fahd Cultureel Centrum. Die werd gehouden onder het beschermheerschap van Prins Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, kroonprins en premier van Saudi-Arabië, en georganiseerd door het Ministerie van Cultuur.

Creatieve economie
De Architectuur en Design Commissie en Federlegno Arredo Eventi S.p.A., de officiële organisator van Salone del Mobile.Milano, ondertekenden in september het partnership – met als doel het bevorderen van professionele connecties, het in de schijnwerpers zetten van lokaal talent, het stimuleren van duurzame innovatie, en het vertalen van ideeën naar gebouwde ruimtes, interieurs en steden. Opgezet als ‘business-first meeting point’ voor meer dan 35 ‘Made in Italy’ merken samen Saoedische designers, dient de eerste editie als preview voor een veel grotere en completere Salone del Mobile die in 2026 zal worden gehouden. Het event weerspiegelt de ambitie van Saudi-Arabië om de creatieve economie en wereldwijde culturele rol te versterken, onderdeel van het Vision 2030 initiatief.

Dr. Sumayah Al-Solaiman, CEO van de Architectuur en Design Commissie, benadrukt dat ‘Red in progress. Salone del Mobile.Milano meets Riyadh’ zal fungeren als brug tussen Saoedische en internationale designers en het land nog beter op de kaart zal zetten als bestemming voor creativiteit en innovatie. Maria Porro: “Met het event brengen we de designcultuur van de Salone en de exposerende bedrijven naar dit land, om te luisteren en samen te werken met aannemers, ontwikkelaars en architecten. Geen showcase, maar een ruimte waar samenwerking en inhoud elkaar ontmoeten, en waar ideeën worden gerealiseerd.”
De focus ligt op business-first: het faciliteren van bijeenkomsten van bedrijven en professionals op de Saoedische markt, het delen van expertise en ‘best practices’ van interieurs in grote ontwikkelingsprogramma’s, en het consolideren van een institutionele dialoog die culturele dimensie en concrete resultaten combineert dit alles in overeenstemming met Vision 2030. Hiermee wil de Salone ook een bondgenoot worden in het versnellen van kwaliteit, innovatie en duurzaamheid in de projecten van het Koninkrijk.

Scenografische installatie
De beursruimte wordt ingericht met een scenografische installatie van bureau Giò Forma, die de ruimte zal markeren met het kenmerkende rood van de Salone. De presentatie van meubels, verlichting, oppervlaktematerialen en accessoires van met zorg geselecteerde hoogwaardige Italiaanse bedrijven, vormt de basis voor een breder programma van zakelijke en culturele uitwisseling. In het hart van de installatie zal een modulaire steigerstructuur, gehuld in een semi-transparante rode stof, dienen als een cultureel platform. Rood is daarbij het verbindend element, en een symbool van energie en de toekomst. Daaromheen zal een cultureel programma plaatsvinden dat bestaat uit masterclasses en rondetafelgesprekken, georganiseerd in samenwerking met de Commissie Architectuur en Vormgeving en geleid door prominenten uit Saoedi-Arabië en Italië. Het Forum, een platform voor dialoog en professionele uitwisseling, zal zich bezighouden met studies en de stedelijke transformatie van het Koninkrijk in een informele setting.
Een Business Lounge, ontworpen door Lissoni & Partners, zal ruimte bieden voor vergaderingen en presentaties met Saoedische besluitvormers. Daarnaast zullen locatiebezoeken aan grote projecten in Riyad en daarbuiten Italiaanse merken verbinden met klanten, en B2B-kansen genereren in de hele toeleveringsketen.

Exposanten
Verschillende institutionele showcases zullen het evenement aanvullen, terwijl de Architectuur en Design Commissie de aandacht zal vestigen op belangrijke projecten die momenteel in het hele Koninkrijk lopen, waaronder het ‘Designed in Saudi’ initiatief, dat lokale ontwerpers ondersteunt en het Koninkrijk positioneert als een wereldwijde ontwerp bestemming.
Tot de Italiaanse exposanten op ‘Red in progress. Salone del Mobile.Milano meets Riyadh’ horen onder meer Arper, Artemide, Bonaldo
Calligaris, Cassina, Edra, Fantoni, Foscarini, Giorgetti, Guzzini & Fontana Projects, La Palma, Lema, Listone Giordano, Living Divani, Minotti, Molteni&C, Natuzzi Italia, Officina della Scala, Poliform, Porro, Technogym
Venini en Villari.
www.salonemilano.it/en/session/red-progress-salone-del-mobilemilano-meets-riyadh
