OCCO wil Nederland veroveren met digitale designtool

Actueel
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
OCCO wil met een digitale designtool de wereld van interieurontwerpers en architecten veranderen. In thuisland Estland is het bedrijf al vier jaar succesvol met het aanbieden van een applicatie die het ontwerpen vergemakkelijkt. Nu is Nederland aan de beurt.


Meer dan vijfhonderd internationale meubel- en designmerken hebben zich inmiddels aangesloten bij de designtool van OCCO. Merken als Bolia, Foscarini, Noti, Tom Dixon maar ook het Nederlandse Fest Amsterdam delen hun data – van modellen, foto’s, tot kleuren, stoffen, uitvoeringen én prijzen – in hun samenwerking met OCCO. Ontwerpers en architecten hebben zo in één keer toegang tot een enorm aanbod aan opties: van vloerkleden, tot zitmeubels, verlichting en keukens. 
Oprichters Paul Veetõusme (op de foto) en Ander Sõõrumaa besloten in 2016 de krachten te bundelen. Hun ervaring in vastgoed, techbedrijven en het succesvol opzetten van internationale bedrijven, kwam hen goed van pas bij de startup van OCCO. “Ik geloof echt dat OCCO een verschil kan maken en de interieurindustrie ten goede verandert, opener en klantvriendelijker maakt”, stelt Veetõusme.

Meerwaarde van designtool van OCCO


Veel interieurontwerpers en architecten in Estland zien de meerwaarde van de designtool. Voor hun projecten werken ze met OCCO, zodat ze toegang hebben tot een enorm reservoir aan actuele mogelijkheden: direct inzetbaar in hun digitale ontwerptekeningen én met actuele prijzen voorhanden. “Onze digitale tool vereenvoudigt het werkproces van de interieurarchitecten en bespaart hen veel tijd”, legt Veetõusme uit. “Zo kunnen ze nog meer service bieden aan hun klanten. Maar het belangrijkste is toch wel: op deze manier hebben ze meer tijd voor wat echt onderscheidend is, het creatieve proces.”
Na vier jaar pionieren is OCCO uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met zo’n dertig medewerkers en twee showrooms in Tallinn. In Estland zijn grote projecten zoals de transformatie van de voormalige Patarei-gevangenis en het interieur van co-working hub LIFT99 ingericht met gebruik van OCCO. Ook richtte OCCO kantoren in voor onder andere Takeda, Kone, PriceWaterhouseCoopers, Nasdaq, Bolt, Pipedrive, Skeleton Technologies, en Confido Medical Center. OCCO won in 2020 de SEB Bank Innovation Center’s Growth Program, bedoeld voor ambitieuze bedrijven die nieuwe en innoverende manieren weten aan te boren om te groeien.

Elkaar versterken

Op dit moment werk OCCO in Nederland vanuit co-working hub ZOKU in Amsterdam, vanaf begin 2021 staat de opening van een eigen showroom gepland. Iela Chau zal OCCO in Nederland gaan leiden. “Als brand manager van OCCO in Nederland, ben ik met allerlei professionals in de designwereld betrokken, op zoek naar punten waarin we elkaar kunnen versterken. Ik kijk er enorm naar uit om de digitale tool te introduceren, als sleutel naar ongetwijfeld veel mooie projecten in Nederland.” 
Veetõusme: “Het is tijd om de vleugels verder uit te slaan. Onze droom en ons doel is dat onze digitale tool over een paar jaar overal ter wereld wordt gebruikt. De keuze is op Nederland gevallen voor de eerste expansie. Net als Esten zijn Nederlanders open, innovatief en ondernemend.”

Voor meer informatie en aanvraag van een demo: 
Iela Chau (brand manager), iela.chau@occo.digital of kijk op www.occo.digital

De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche. De rubriek Projecten biedt beschrijvingen van onlangs gerealiseerde gebouwontwerpen.