World Food Center over de impact van voedsel

Projecten
Overig 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het World Food Center (WFC) Experience verrijst op het voormalige kazerneterrein in Ede grenzend aan de Veluwe. Enkele vragen die centraal staan bij dit centrum: hoe voeden we straks tien miljard mensen op een manier die de aarde niet uitput?  Hoe produceren we voedsel op een verantwoorde manier die in evenwicht is met de natuur?

De ontwikkeling van het World Food Center Experience toont aan dat er geen twijfel kan zijn over de urgentie van het ontwikkelen en uitwisselen van kennis over voedsel, juist ook met de consument. Als dichtstbevolkte land van Europa en tweede grootste voedselexporteur ter wereld heeft Nederland een interessante positie. Om deze reden bouwt Nederland zijn hoofdrol als voedselexpert verder uit. In Ede wordt een thema-attractie rondom voedsel gebouwd. De Word Food Center Experience gebruikt de kracht van beleving om bezoekers bewust te maken van de impact van voedsel op het menselijk lichaam en op ons milieu. Nergens ter wereld bestaat een dergelijke thema-attractie op het gebied van voedsel. Bezoekers beleven de wereld van voedsel met al hun zintuigen: zien, horen, ruiken, voelen en proeven.

Bruisend middelpunt World Food Center

Kraaijvanger Architects, dat eerder een multifunctioneel kantoor voor Rabobank Hollandse IJssel ontwierp, heeft samen met Braaksma & Roos Architectenbureau, dat betrokken was bij de renovatie van LocHal Tilburg, de internationale selectie gewonnen om het gebouw van de Experience te gaan vormgeven. Het nieuwe gebouw wordt het bruisende middelpunt van het World Food Center-terrein. Een nieuw stadsdeel van Ede waar gewoond, gewerkt en beleefd wordt. De Experience komt in de rijksmonumentale Mauritskazerne en een nieuw te bouwen gebouw achter de kazerne. Kraaijvanger Architects en Braaksma & Roos Architectenbureau hebben voor de architectenselectie hun krachten gebundeld in één team. De ervaring met extreem circulaire, publieke gebouwen en het herbestemmen van monumenten zijn een winnende formule gebleken.

Een inspirerende visie

Waar veel architectenselecties uitmonden in een wedstrijd van wie de mooiste en meest realistische plaatjes maakt, was bij deze opgave expliciet niet gevraagd om een ontwerp, maar om een visie over verschillende aspecten van deze complexe opgave. De visie van de betrokken architectenbureaus stelt dat het gebouw, naast een optimale huisvesting voor de Experience méér kan bieden. Het kan de nieuwe kennishuiskamer van de regio worden, waar iedereen zich vrij voelt om naar binnen te lopen. Het wordt een maximaal publiekelijk gebouw waar een bezoeker alles over voedsel kan zien, ruiken, proeven en ontdekken in de breedste zin van het woord. De visie voorziet in een nieuwe plek in de regio Food valley waar Nederland haar toonaangevende rol op het gebied van werken aan de voedselvoorziening van morgen kan tonen aan een breder publiek.

Divers en flexibel ontwerp

In de visie van Kraaijvanger Architects en Braaksma & Roos Architectenbureau ligt de nadruk op flexibiliteit en de verschillende mogelijkheden die het gebouw kan vervullen. Families kunnen voor een uitje terecht in de Experience. Wetenschappers komen er samen voor congressen en bewoners van Ede ontmoeten elkaar in het nieuwe restaurant of bij één van de food festivals die er georganiseerd zullen worden. De WFC Experience gaat een belangrijke rol spelen als vliegwiel voor de totale gebiedsontwikkeling rondom de Experience. Een nieuw intercity station, 600 woningen en minimaal 50.000m2 kantoren voor foodbedrijven die de komende jaren op het voormalige kazerneterrein Maurits Zuid gebouwd gaan worden..

Tweede focuspunt 

Een tweede focuspunt in de winnende visie is de verbinding met de monumentale Mauritskazerne. Hierbij is het belang benadrukt van een zorgvuldige adaptatie van het monument en het toevoegen van een nieuw monument. Dit nieuwe monument moet een balans tussen oud en nieuw creëren.
Een goede samenwerking met de verschillende stakeholders is essentieel. Het proces moet immers nog beginnen. Een goed begrip voor elkaars belangen is een absolute voorwaarde om de opdrachtgever Stichting WFC Experience en stakeholders zoals overheden, exploitant, ontwerpers, ontwikkelaars en bouwers met elkaar te verbinden. Kraaijvanger Architects gaat hiervoor zijn Design Thinking-methode inzetten waarmee de laatste jaren veel gewerkt is. In dit proces wordt intensief en spelenderwijs samengewerkt aan ontwerp oplossingen. In de maand september starten de ontwerp werkzaamheden. De World Food Center Experience zal eind 2023 haar deuren openen.