Hotel Yalo Gent: een hybride cocktail

Projecten
Hotels & Restaurants 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hotel Yalo in het hart van Gent is de nieuwste place to be. Creatief agentschap King George (Sint-Niklaas en Amsterdam) werkte wel vier jaar lang om zowel qua concept als qua interieur de grenzen van de Belgische hotelmarkt te verleggen.

Dat King George met verve in die opzet slaagde, blijkt uit het feit dat een professionele jury het ontwerp van Hotel Yalo uitriep tot ‘Best New Hotel Design 2022’ tijdens de ‘New Hotel Awards 2022’. Hierbij werd Yalo geselecteerd uit alle nieuwe Belgische hotels die in 2020 én 2021 gerealiseerd werden en waarbij klinkende namen als Radisson, Van der Valk en Marriot op het vlak van interieurdesign aan de kant geschoven werden. De jury loofde King George ‘voor zijn vernieuwende kijk op de hotelscene door een ontwerp dat het midden houdt tussen luxe, rock-‘n-roll en een vleugje vintage.’ Yalo werd tevens bekroond met de award ‘Best New Hotel Bar 2022’. Waarschijnlijk lieten ook de geserveerde cocktails, onder leiding van Joeri D’Heuvaert, de juryleden niet onberoerd.
King George won eerder al enkele awards voor retailconcepten in London en ‘Belgian Event Awards’ voor belevingsevents. Daarnaast toverde het agentschap tevens verschillende succesvolle horecaconcepten uit zijn hoed, waaronder ‘Balls & Glory’, ‘Nona Pizza’ en F&B-ontwerpen voor ‘Kinepolis’.

Laagdrempelige ontmoetingsplaats

Geruime tijd voor Hotel Yalo effectief de deuren opende, was het de betrachting om op een originele manier mensen nieuwsgierig en benieuwd te maken naar wat er op de Brabantdam te gebeuren stond. Het moest duidelijk zijn dat Yalo zowel in- als extern een heuse belevingsplek zou worden. De bedoeling van de social media-strategie was om Yalo als laagdrempelige ontmoetingsplaats onder de aandacht te brengen, zowel met een minimum aan bescheiden beeldmateriaal als met tekst.
“Inmiddels is Yalo open en via de link met een boekingssysteem kan de geïnteresseerde de kamerbeschikbaarheid checken en meteen boeken”, zegt Nicolas Block, creatief directeur bij King George. “Wanneer de hotelgast daarop in werkelijkheid Yalo binnenwandelt, treft hij er geen vaste, reguliere hotelbalie aan, maar een juffrouw met een laptop die met het digitaal inchecken helpt. De bezoeker komt immers rechtstreeks in de centrale lobby met alle faciliteiten binnen en niet via een doordeweekse, saaie hotelingang, afgescheiden van bar, restaurant, enzovoorts.”

Yalo? Vree wijs!

Het was Joris Van Duffel, zaakvoerder van Urban Link/Braempoort Properties, die het leegstaande shoppingcenter Braempoort, daterend uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, aankocht. Het gebouwencomplex was tot een vervallen plek in de stad verworden. Met Yalo werd een kosmopolitische plek gecreëerd die als ‘talk of the town’ niet in Parijs, Londen, New York of Tel Aviv zou misstaan.
Yalo, het door Block zelfbedachte woord, blijkt een dichterlijke verbastering te zijn van een uitroep in het Gentse dialect – ‘O mijn God! Vree wijs!’, in het Nederlands vertaald als: ‘O mijn God! Hoe geweldig!’. “Bovendien vind ik het ook internationaal een goed klinkende naam”, aldus Block. “Omdat de naam kort is, konden we er een grafische uitwerking aan geven. Het is geometrisch en heeft een grootstedelijke vibe – het SoHo- of, correcter, SoGo-gevoel van wat Gent kan zijn.”

24/7-sfeer Hotel Yalo

De eigenaar overwoog even om de benedenverdieping te verhuren, maar King George kon hem overtuigen om dat gedeelte om te vormen tot een bijzonder concept. “De rentabiliteit van cafés en restaurants bij hotels is in België vaak een probleem, zodat wij qua concept in beleving en inrichting all the way moesten gaan opdat Yalo 24/7 bestaansrecht kreeg”, vertelt Block. “Nooit was het immers de bedoeling om het zoveelste business- of toeristenhotel te worden, wel om de locals een fijne plek te bieden waar zij met zakenlui en toeristen kunnen fluctueren. Yalo is daarom een restaurant en bar met viersterrenhotel, en niet andersom. De toekomst van horeca is multi: hotels die heel coole restaurants en eventruimtes aanbieden en tot de nok gevuld zijn met niet-hotelgasten. Veel buitenlandse hotels zijn echte destinations omdat die zo cool ingericht zijn dat ze gezien willen worden en dat men ze ook wil zien, of men er nu overnacht of niet. België heeft weliswaar heel mooie hotels, maar geen enkel concept blinkt uit in een 24/7-sfeer met een geslaagde mix van locals, toeristen en zakenmensen. En daar bracht Yalo verandering in.”
Dat resulteerde in een 600 m² groot bar- en restaurantgedeelte dat zowel ontbijt-, apero-, diner- en clubruimte is. Men kan tevens in drie originele meetingruimtes vergaderen of terecht in een aparte private room met open mezzanine. Daarnaast is er ook een grote wijndegustatieruimte. Niet verwonderlijk, vermits de eigenaar een eigen wijndomein bezit. Wie de volledige beleving wil ervaren, kan terecht in een van de 92 designkamers met vijf inrichtingsconcepten. Die worden willekeurig gebruikt, waardoor hotelgasten ook bij herhaald bezoek altijd weer verrast worden. Block: “Alles in Yalo is multi-inzetbaar.”

Rock-’n-roll in Hotel Yalo

De inrichting, branding en marketing van Yalo werden van A tot Z minutieus door King George uitgedacht. “In een dergelijk concept moet het volledige plaatje kloppen en er een duidelijke lijn in zitten”, weet Block. “Of men nu in de bar of het restaurant zit, naar het toilet gaat, in een kamer slaapt, naar de website surft of met het hotel telefoneert: de verrassing moet er zijn. Het basisidee was – en is nog steeds – om ervoor te zorgen dat hotelgasten geen behoefte zouden voelen om Yalo te verlaten om elders wat te doen. En dat locals zouden vergeten dat Yalo eigenlijk ook een hotel is. Het is een goed door elkaar geschudde hybride cocktail die smaakt naar meer.”
Yalo is het eerste project waarin de visie van King George volledig tot uitvoering komt. “Het was uiteraard een flinke uitdaging, zeker omdat de vorm en indeling van het bestaande gebouw niet overal aanpasbaar waren”, aldus Block. De inrichting wordt door King George dan ook als hybride beschreven: geen vintage, geen design, geen luxe, maar ook weer dat alles samengevoegd in een uitgebalanceerde mix. “Yalo kreeg de typische King George-saus: uniek, luxueus met een vleugje rock-’n-roll”, lacht Block.

High-end design maar niet al té

Een vernieuwend concept vraagt om een even innovatieve huisstijl. Hip, maar toch high-end, met een overheersende kosmopolitische sfeer. “We maakten veelvuldig gebruik van mid century-elementen in het interieur”, verduidelijkt interieurontwerper Soo Heyvaert. “Dus van de jaren vijftig en zestig en enkele opmerkelijke stukken uit de jaren zeventig van vorige eeuw. We creëerden een link met die elementen en hedendaags high-end design als rode draad doorheen het volledige gebouw. Géén overvloed aan objecten en materialen, wel de juiste en authentieke mid century-items. Door die mooi met elkaar te combineren, werd het gewenste effect bereikt en versterkt. Daartoe integreerden we tevens onder meer teakhout, gekleurde tegeltjes en terrazzo. Het geheel klopt tot in de puntjes, ook omdat in de mid century-periode geen heftig, schreeuwerig kleurenpalet toegepast werd. Naast de hoofdkleuren goud en donkergroen, maakten we ook gebruik van secundaire tinten als: terracottarood, okergeel en fluweelzwart. Het donkergroen heeft een chique, maar tegelijk ook atypische uitstraling. Een tikkeltje retro, met een knipoog richting mid century. Een classy vibe, zonder al te klassiek te zijn en met een moderne twist. Goudkleurige elementen verhogen dat gewenste recept.”

Veelbelovende rooftopbar

Het restaurant en de bar vormden de grootste uitdaging, omdat elke bezoeker er zich thuis moet voelen. Heyvaert: “Alles moest naadloos aan elkaar gelinkt worden. De flexwerker zit bij voorkeur misschien graag wat hoger en in een stille omgeving, terwijl snaterende vriendinnen graag lachen bij een uitgebreide lunch. Het ruime atrium maakte het moeilijk om die opdeling zo goed mogelijk te benutten, maar door het meubilair strategisch te plaatsen, ontstonden open en afgesloten zithoeken. Alles staat hier los van clichés. Het resultaat is er gekomen door elke vierkante meter architecturaal op te meten. We hebben niet zomaar in het wilde weg wat gedecoreerd, maar ter verdere vervollediging en afwerking van het reeds sterke interieur.”
Ook de natuurlijke lichtinval van bovenaf, met grote raampartijen die het Belgische witte licht doorlaten, maakte het niet evident om een warme setting te creëren. Maar door gebruikmaking van de juiste materialen en door te werken met niveaus (geen wanden of afscheidingen), werd een huiskamergevoel gecreëerd. De bar in het midden van de ruimte fungeert als kompas, zonder het imposante atrium uit het oog te verliezen.
Momenteel legt King George de laatste hand aan de Yalo Rooftopbar, die een prachtig uitzicht op de Gentse binnenstad beloofd en eind dit najaar zal openen. “Met een capaciteit van vijftig à zestig couverts wordt dit meteen ook de eerste rooftapbar in Gent”, besluit Block. En net als op het volledige Yalo-project, mogen hij en Heyvaert ook daar best trots op zijn.

www.kinggeorge.land

(Tekst: Wouter Peeters – fotografie: Alexandre Van Battel)

LEGENDA
Bouwheer/opdrachtgever Braempoort Properties; Joris Van Duffel
Architect Bontinck Architecten
Projectarchitect 31Development; Tijs Blom
Partners Urbanlink
Interieurarchitectuur King George
Vast meubilair KOR Hotel Furniture (Portugal)
Los meubilair King George, Artiosi & Castel Projects
Verlichting Lightpoint
Vloeren RI.PA Tile Trade Center & Stone
Technieken All Technics, Deserranno Elektriciteitswerken
Buitenschrijnwerk Winsol
Structuur Nico Terryn
Technieken EDV Engineering
Trappen Stima Metaalconstructies
HVAC All Technics
Totale oppervlakte circa 6.000m²

De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche. De rubriek Projecten biedt beschrijvingen van onlangs gerealiseerde gebouwontwerpen.