Hotel Alexander: in de geest van Pierre Cuypers

Projecten
Hotels & Restaurants 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De eigenaars van het Amsterdamse Hotel Alexander wilden zich op een nieuwe doelgroep richten. Muurbloem design studio ging op zoek naar het verhaal van het hotel, en ontwierp een passend interieur dat aansluit bij de architectuur.

Hotel Alexander in de Vondelstraat beschikt over 36 kamers, verdeeld over twee naast elkaar gelegen panden ontworpen door architect Pierre Cuypers. Twee jaar geleden wilden de eigenaars van het hotel een nieuwe uitstraling, waarmee het hotel zich kon onderscheiden van de overige hotels in de straat. Voor een nieuw hospitality concept met bijpassend interieurontwerp schakelden ze Muurbloem design studio in. Gonnette Smits, creative director van Muurbloem: “Onder de noemer Architectural Support bieden wij opdrachtgevers maatwerk interieuroplossingen, van ontwerp tot en met uitvoering. Daarbij werken we samen met onze vaste partners. Door middel van gesprekken met de opdrachtgever krijgen we een duidelijk beeld van de bedrijfsidentiteit en merkwaarden en zoeken we naar het verhaal dat verteld moet worden, de ‘future identity’. Op basis van deze input ontwikkelen we respectievelijk het concept design en het programma van eisen. We kijken naar de technische staat van het gebouw en maken een ruimtelijke analyse. Uiteindelijk komen we bij de fase waarin we de ruimtelijke indeling en de technische installaties uitwerken.” Omdat er op korte termijn maar een beperkt budget beschikbaar was voor aanpassingen, adviseerde Muurbloem om het interieur een ‘touch up’ te geven.

Cultuurproever

Voor het hospitality concept van Hotel Alexander baseerde Muurbloem zich op het werk van architect Pierre Cuypers. Ontwerper Robert Westerveld dook hiervoor in de archieven: “Cuypers heeft met een paar vrienden de hele Vondelstraat gekocht en er een aantal gebouwen ontworpen, waaronder de Vondelkerk. Hij heeft zelf ook in de straat gewoond.” Uitgaande van deze architectuurhistorische context en van de wens van de hoteliers om een andere doelgroep aan te spreken, bouwde Muurbloem de nieuwe identiteit van het hotel op. “Deze is gericht op de ‘cultuurproever’”, aldus Westerveld. “De bezoeker die niet komt voor de bekende attracties, maar die zich verder wil verdiepen in wat de stad te bieden heeft. Om deze doelgroep aan te trekken, moet het hotel een eigen cultuurprogramma bieden in een passend interieur.”
Muurbloem gebruikte in het interieurontwerp thema’s uit het werk van Cuypers, zoals geometrische dessins afgeleid van motieven uit de Neogotiek. Smits: “Wij hebben hier een eigentijdse draai aan gegeven. Zo hebben we onder de grote tafel in de lobby een apart vlak in het vloerkleed geprint, waardoor deze zitplek een echte blikvanger is geworden. Ook voor het kleurgebruik hebben we naar het werk van Cuypers gekeken. Zo gebruikte hij veel okergeel en groen, ook in zijn eigen huis, waar de wanden volhingen met schilderijen en foto’s. Nu hangt op iedere hotelkamer een compositie met detailfoto’s van het huis van Cuypers in de straat, met verwijzing naar het huisnummer zodat gasten dit huis kunnen gaan bezichtigen.”

Kleurprofielen in Hotel Alexander

Muurbloem vertaalde de merkwaarden van het hotel – culture, uniqueness, yes, pleasure, empathy, regional, service – met een Color Navigator kleuranalyse naar blauw- en roodtinten in combinatie met meer subtiele groen- en aardtonen. Deze werden naast de Cuyperskleuren gelegd: gemengde en vergrijsde kleuren waarbij groen, geel en roodtinten domineren. Uit de overlap zijn drie kleurprofielen gecreëerd, vernoemd naar drie leeffuncties die Cuypers wilde verenigen in zijn architectuur: ‘wonen’, ‘werken’ en ‘spelen’. Smits: “Wij hebben dat vertaald door de kamers te interpreteren als wonen, de lobby als werken en de tuin als spelen.” Voor de verbouwing waren de hotelwanden wit geschilderd, Muurbloem paste vrijwel overal kleur toe. “In de kamers hebben we zachtroze gecombineerd met donkergroen. In iedere kamer is dit weer anders uitgewerkt, afhankelijk van de wand die je het eerste ziet. Op de begane grond zijn de kamers 3.60 m hoog. De souterrainkamers zijn laag, net als de zolderkamers. Maar de kamers onder het dak hadden mooie nissen, zodat we ook met de plafonds konden spelen qua kleurgebruik.” Alle kamers kregen een donker plafond en een donkergekleurde zijwand. Voor de verlichting zijn 3-fase rails met zwarte led-spots gebruikt, in combinatie met speciale verlichting.

Botanische motieven

De verwijzing naar Cuypers is consequent doorgevoerd in het interieurontwerp. Zo ontwierp Muurbloem voor iedere kamer een visual op de wand achter het bed. “Hiervoor combineerden we een ‘Cuypers element’, bijvoorbeeld zijn handschrift, met elementen uit het archief van het Rijksmuseum”, zegt Smits. “Hiervan maakten we een collage, in combinatie met een grafisch lijnenspel.”
Omdat botanische motieven een inspiratiebron vormden voor Cuypers, gebruikte Muurbloem deze ook voor het speciaal ontworpen behang. Smits: “Cuypers plaatste aan het einde van een gang een mooi pronkstuk of kunstwerk als focuspunt; wij hebben in die geest de uiteindelijke schil van het gebouw in okergeel uitgevoerd, zodat de gast altijd een oriëntatiepunt heeft. In de gang hangen vitrinekastjes met daarin verzamelingen van Nederlanders uit de tijd van Cuypers, bijvoorbeeld Delfts blauw, tinnen kannetjes enzovoort.” De hotelkamers zijn niet groot, maar dankzij de inrichting heel persoonlijk – passend bij het beoogde hotelpubliek. Westerveld: “Cuypers was voorstander van het persoonlijke boven het uniforme, hij ontwierp ieder huis met zijn eigen kenmerken. Ook in dit hotel zijn alle vertrekken duidelijk van elkaar verschillend qua inrichting en kleurgebruik. Elk onderdeel van het interieur moet een verhaal vertellen. Er gebeurt relatief veel, je raakt nooit uitgekeken. Daarbij vormen alle elementen samen wel weer een eenheid.”

Nachtwacht

Bij het ontwerp voor Hotel Alexander zijn ook de signing en de grafische vormgeving meegenomen. Smits geeft een paar voorbeelden: “We hebben een nieuw logo voor het hotel ontworpen, voor de buitengevel hebben we de bestaande lichtbak hergebruikt en voorzien van de nieuwe signing. Voor de badkamers hebben we het beeldmerk dat Cuypers bij zijn tekeningen plaatste, uitvergroot en als stickers op de tegels toegepast.”
Veel bestaande elementen konden worden hergebruikt. Smits ”De bar was donkerbruin, die hebben we met tegels bekleed en een andere kleur gegeven met mooie verlichting erboven. Toen de huidige eigenaars het hotel 9 jaar geleden kochten, hing er in de lobby een nageschilderde Nachtwacht van 4×3 meter. Die wilden we behouden maar niet op die plek, daarom hebben we het schilderij verplaatst naar een van de grootste kamers. Wie wil er nu niet slapen onder de Nachtwacht?”
Muurbloem paste veel maatwerk toe in het ontwerp. ”Sommige kamers waren heel apart van vorm, daar moesten we speciaal meubilair voor ontwerpen”, stelt Smits. “Verder hebben we de complete stoffering gedaan. De traditionele, dikke ‘stoffige’ vitrage hebben we vervangen door rankere paneelgordijnen, waarbij we gebruik maakten van Franse gordijnroedes. In de kelder hebben we de sfeer van de tuin achter het hotel naar binnen gehaald door de gordijnen te vervangen door schilderachtige luiken.”

Trots

De verbouwing van het hotel verliep volgens een strak schema, omdat het hotel in bedrijf moest blijven tijdens de werkzaamheden: er werd één verdieping per week verbouwd. Smits:” Vanwege deze strakke planning hadden we een team van ‘klussende schilders’ ingeschakeld die ook voorkomende werkzaamheden konden doen. Zelf waren we om beurten als ‘meewerkend voorman’ ter plekke aanwezig.” Maar ook voorafgaand aan de werkzaamheden was Muurbloem veelvuldig in het hotel te vinden. Zo liep Westerveld een dag mee met de schoonmaak, om de routing en ‘back of house’ te leren kennen. “Bij een hotel ontwerp je niet alleen het interieur voor de gast, maar houd je voor de opdrachtgever ook rekening met het beheer en het onderhoud.”
Terugkijkend op het project zijn Smits en Westerveld tevreden over de snelle uitvoering, die ook nog eens ruim onder budget is gebleven. Maar dat is zeker niet het enige, zegt Smits: “De lobby is heel mooi geworden, en iedere keer als ik de Vondelstraat inrijd, ben ik blij met het stijlvolle nieuwe logo. Maar bovenal vind ik het fijn, dat we de eigenaars een hotel hebben gegeven waar ze met veel trots hun gasten kunnen ontvangen.”

www.muurbloem.com
www.hotelalexander.nl

(Tekst: Eva Vroom – fotografie: Sam Chan, Jingkai Qu en Luuk Huiskes)

LEGENDA
Ontwerp Muurbloem design studio
Maatwerk Inventio
Stoffering Ege Carpets, Kobe Interior Fabrics
Muurverf Trimetal
Verlichting Il Fanale, Illum Kunstlicht, Ole! by FM, Penta Light, Bolia
Meubilair String Furniture, Houtmerk, Zuiver, Bolia, De Machinekamer
Acessoires Light & Living, Present Time

De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche. De rubriek Projecten biedt beschrijvingen van onlangs gerealiseerde gebouwontwerpen.