Hoofdkantoor Unilever Benelux: de werkomgeving als stad

Projecten
Kantoren 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Mecanoo creëerde met het nieuwe hoofdkantoor van Unilever Benelux een flexibele en dynamische werkomgeving in het hart van Rotterdam.

Het nieuwe Rotterdamse hoofdkantoor van Unilever Benelux bevindt zich in een bestaand kantoorgebouw op het Hofplein, een ontwerp uit 1960 van architect C.A. Abspoel. Dit gebouw, gekenmerkt door een opvallende betonstructuur, is in 2019 gerenoveerd door OZ architecten. Unilever vroeg Mecanoo, dat ook betrokken was bij de realisatie van LocHal Tilburg, om het interieur voor hun nieuwe kantoor te ontwerpen. Architect Arne Lijbers: “Het vorige Rotterdamse hoofdkantoor van Unilever was verouderd, en lag boven een fabriek die ze hadden verkocht. Met hun nieuwe kantoor wilden ze dichter bij het openbaar vervoer zitten; vandaar dat de keuze viel op het Hofplein, in het centrum van Rotterdam. Dit is een multi-tenant gebouw waar Unilever de vierde tot en met negende verdieping huurt met een totaaloppervlak van 8400 m2.” De nieuwe locatie moest zo aantrekkelijk mogelijk worden voor de circa 750 medewerkers die er kwamen te werken. Lijbers: “In het interieur moest het DNA van Unilever tot uiting komen, niet alleen als branding maar ten gunste van de identiteit en kwaliteit van de werkomgeving. Unilever heeft als multinational een krachtige identiteit die we hebben geïntegreerd in het ontwerp, in combinatie met het meer specifieke DNA van Unilever Benelux.”

Unilever City

Mecanoo liet zich voor het interieurontwerp inspireren door de ligging van het gebouw in het stadscentrum. Lijbers: “Vanuit dit kantoor heb je zicht op het Hofplein en het Weena. Wij hebben het Unilever City-concept bedacht: in het centrum van Rotterdam een activiteitgerelateerde werkomgeving, volgens de filosofie van een stad. Een straat loopt door het hele kantoor en vormt een route die alle merken van het bedrijf als wijken met elkaar verbindt.”
De straat bestaat uit multifunctionele maatwerkkasten die tussen de betonnen structuur zijn geplaatst. De werkplekken van de verschillende afdelingen van Unilever vormen de shops aan de straat, elk met hun eigen identiteit en merken. Lijbers: “We hebben in samenwerking met Verwol een modulair, plug and play kastensysteem met verschillende soorten werkplekken ontworpen om hiermee de straat te creëren, die tegelijkertijd een activiteitgerelateerde werkomgeving is.” Unilever heeft in dit kantoor meer overlegplekken nodig dan werkplekken, en de kastenwand faciliteert deze activiteiten. In de kasten kunnen producten worden tentoongesteld, maar er zijn ook zones om te (video)bellen, te overleggen of in stilte te werken. Lijbers: “De kastenwanden zijn circulair, demontabel en multifunctioneel, ze worden gebruikt voor branding en signing, maar er zijn ook communicatieschermen in verwerkt. De bovenste rand van de kasten is van akoestisch absorberend materiaal.”
Mecanoo bedacht ook de ‘brand hubs’ voor de verschillende afdelingen: Beauty & Personal Care, Home Care, Refreshment, Foods en Food Solutions. Lijbers: “Dit zijn specifieke plekken met een eigen identiteit, waar de brands gekoppeld zijn aan de werkomgeving. Daar kunnen medewerkers de dag beginnen en bijvoorbeeld klanten ontvangen, producten testen en presenteren of een route creëren, zodat je een rondje kunt lopen door het gebouw, langs de velden met eigen brand hubs.”

Town Hall

De ontvangstruimte van het kantoor bevindt zich niet op de vierde maar op de zesde verdieping, waar bezoekers in de Lipton Bar een koffie kunnen bestellen bij de barista. ‘The City Window’ biedt hier een prachtig uitzicht over de stad. Vanuit de ontvangstruimte zijn alle verdiepingen bereikbaar via interne trappen. Lijbers: “Om de verdiepingen optimaal met elkaar te verbinden, hebben we doorbraken in de verdiepingsvloeren gemaakt en vides gecreëerd, waardoor intern korte looplijnen ontstaan.” De vides accentueren de karakteristieke betonstructuur van het gebouw, en zorgen voor meer contact tussen de verschillende afdelingen en hun medewerkers.
Op deze verdieping bevindt zich ook het auditorium, de ‘Town Hall’. Deze grote ruimte met tribune is multifunctioneel: er kunnen lezingen en bijeenkomsten plaatsvinden, maar je kunt er ook lunchen, informeel overleggen en werken. Op deze manier heeft Mecanoo de Town Hall ook bij de werkomgeving betrokken, en hetzelfde gaat op voor de evenementenruimte en het restaurant. Lijbers: “Behalve in het restaurant kun je ook eten in de ontmoetingsplekken bij de vides, die een eigen grote pantry hebben. Unilever heeft in dit kantoor ook keukens, die wij ontworpen hebben.”

Industrieel karakter hoofdkantoor Unilever Benelux

Mecanoo voorzag het kantoor van een tijdloos en flexibel interieur, waarbij de toegepaste materialen het industriële karakter versterken. Met zwart staal, eikenhout, een gietvloer en tegels is een neutrale basis gecreëerd voor de producten en marketinguitingen van Unilever. Lijbers: “Voor het kleurenpalet hebben we niet de brandkleuren van Unilever gebruikt, maar sprekende, natuurlijke kleuren die daar goed bij passen, net als bij de gebruikte materialen.”
Uit oogpunt van duurzaamheid is veel van het bestaande meubilair hergebruikt. “We hebben ook veel verlichting opnieuw hergebruikt; door de armaturen bij de vides kruislings te plaatsen, ontstaat er een interessanter beeld. Het interieur is een beleving die de zintuigen prikkelt en tegelijkertijd beschermt. Zo heeft het kantoor van Unilever voor iedere activiteit een specifieke plek. Die beleving hebben we gecombineerd met de branding experience en op een abstracte manier verwerkt in vilt, afwerking, wayfinding, raamfolie en zelfs de benaming van de ruimtes, zoals Lipton Bar, Town Hall en Hofplein Theater.”

Samenwerking

Unilever is erg blij met het nieuwe kantoor, aldus Lijbers: “Ze vinden het een hele fijne plek. Het bevalt zo goed, dat ook mensen van het Weena kantoor hier willen zitten.” Dankzij de mix van werk-, vergader-, bel-, overleg-, presentatie- en andere gebruiks- en verblijfsplekken ontstaat een dynamische omgeving die activiteitgebaseerd werken faciliteert: de werknemers van Unilever kunnen een plek zoeken die past bij de activiteit van dat moment. Dit stimuleert samenwerkingen, kennisuitwisseling en ontmoetingen. En omdat medewerkers zich hierdoor meer door het gebouw bewegen, bevordert deze open en flexibele werkomgeving de gezondheid. “Doordat we het interieur als een straat hebben ontworpen, is er behalve veel ruimte ook flexibiliteit.” Vooral dat laatste sluit perfect aan op het motto van Mecanoo: ‘Be prepared for unpredictable change’.

www.mecanoo.nl

(Tekst: Eva Vroom – fotografie: Ossip Architectuurfotografie)

LEGENDA
Opdrachtgever Unilever
Interieurontwerp Mecanoo
Gietvloer Duracryl Durapur en Duratop
Tapijt Desso Linon
Petvilt wanden InZee
Stoffering vast meubilair Kvadrat
Materiaal rode tribune Investwood Valchromat
Werkbladen bar/pantry Pyrasied
Beplantingsadvies Moss
Grafische vormgeving Silo Creative Agency
Constructeur Strijbos Constructie Advies
Bouwfysica/installatieadviseur/brandveiligheid Royal HaskoningDHV
Projectmanagement Arcadis Design & Consultancy
Hoofdaannemer Verwol Interieurrealisatie