Guerrilla Games: van krantenredactie naar gamestudio

Projecten
Herbestemming 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Waar vroeger de drukpersen stampten, raast nu de server van Guerrilla Games. De game studio met ruim vier honderd medewerkers betrok het oude Telegraafgebouw in Amsterdam, dat op indrukwekkende wijze tot kantoorgebouw werd getransformeerd door Kroonenberg Groep in samenwerking met Rijnboutt. Vastgoedadviseur CBRE ontwierp in opdracht van huurder Guerrilla Games het interieur.

Guerrilla Games bouwt internationaal succesvolle computergames voor Playstation. Toen het snelgroeiende bedrijf uit zijn kantoor barstte, kwam het al snel in contact met Kroonenberg Groep over het voormalige Telegraafgebouw. Tijdens de bezichtiging viel Guerrilla als een blok voor de casco-sfeer van staal en beton, de directe lichtinval, het dynamische uitzicht en de centrale ligging vlakbij de Dam. Ook het journalistieke verleden speelde een rol. CBRE, dat eerder al een toekomstvisie op kantoorwerk gaf, kreeg van Guerrilla de aanhuur-opdracht, en opdracht om het interieur te ontwerpen. Tijdens de realisatie hadden CBRE en Kroonenberg Groep intensief overleg over het proces van de afbouw, om dit te laten stroomlijnen met de plannen van Guerrilla.

Museale entree voor Guerrilla Games

We zitten in het bedrijfsrestaurant op de bovenverdieping met een panoramisch uitzicht over de stad. Ayça Doğan, hoofd van designstudio CBRE Nederland, vertelt enthousiast: “We hebben het bestaande gebouw en de geschiedenis zoveel mogelijk meegenomen in ons ontwerp. Het is in 1930 door J.F. Staal ontworpen als drukkerij en redactiegebouw, en dat zie je overal terug. In 2018 verbouwde architectenbureau Rijnboutt het tot multi-tenant gebouw, bedoeld om meerdere bedrijven te huisvesten. De begane grond is daarom als gemeenschappelijke entree ingericht. Om Guerrilla Games vanaf de straat zichtbaar te maken en als inspiratie voor de medewerkers, bedachten we samen met het Guerrilla-team een kunstinstallatie. Het heeft de museale uitstraling die we zochten. Het bestaat uit twee figuren uit de wereldwijde kaskraker Horizon Zero Down en een wolkachtige lichtsculptuur van pixels, de Particle Cloud. Met zijn staart lijkt het monster deze cloud weg te zwiepen. Dankzij dit kunstwerk weet je meteen dat je bij Guerrilla binnenkomt.”

Hitte en lichtreflecties

Uit bezoeken aan de oude locatie bleek dat de Guerrilla-medewerkers last hadden van warmte en indirecte lichtweerkaatsing. Iedere werkplek heeft een zware pc, een developer-playstation en meerdere beeldschermen die veel hitte produceren. De weerkaatsing van het tl-licht vertekende de kleurweergave en daarom werkten zij vaak in het donker. In nauwe samenwerking met Branding en een team van experts is een superwerkplek ontworpen: een doorontwikkelde trader-desk met meerdere supercomputers die worden gekoeld met water zodat de omgevingstemperatuur aangenaam blijft. De bureaus zijn verstelbaar en maken staand werken mogelijk. Kleine opstaande randjes voorkomen dat omgevallen bekers koffie in de computers lekken. Boven de desks zijn indirecte verlichtingsrails aangebracht die handmatig worden bediend. Het prototype is in grote aantallen geproduceerd en over de vier werkverdiepingen verspreid.
Doğan: “De medewerkers wilden vooral een soort thuissfeer. Ons leek een scheiding van werk en privé beter en daarom stelden we voor hun eigen, digitale gamewereld vorm te geven. We deden dit al bij de entree. Ingrijpender was ons voorstel de enorme serverruimte prominent zichtbaar en symbolisch op de eerste verdieping te plaatsen. Meestal verdwijnt zo’n installatie naar de kelder maar omdat de server het hart van het bedrijf is, waarop alle apparatuur draait, is hij nu voor iedereen duidelijk zichtbaar. Het betekende veel extra werk omdat we niet alleen de vloer met stalen balken moesten versterken, maar ook een fraaie afrastering om de serverkasten moesten ontwerpen.”

Guerrilla City

De serverruimte is een van de vele parels van Guerrilla City die de volledige eerste verdieping beslaat. Functionaliteit en esthetiek gaan hier voortdurend samen, zoals in het hele interieur. Het atrium kreeg de vorm van fraai amfitheater dat bijeenkomsten voor bijna alle medewerkers mogelijk maakt. Verder liggen er, losjes door de ruimte gestrooid, negen compleet geïsoleerde sound studio’s. Technici en componisten ontwerpen in deze ‘cellen’ het geluid en de muziek voor de games. Iedere studio kreeg zijn eigen kleur die correspondeert met de overal ingebouwde opbergkasten. In de subtiel gestoffeerde en uitgelichte bioscoop kunnen verschillende specialisten tegelijk op groot scherm nieuwe games beoordelen. Een ander hoogstandje vormt de Motion Capture Room voor animaties, waar acteurs de bewegingen uitvoeren van de game-karakters. Guerrilla City herbergt ook de afdelingen HR en Legal & Finance en ontvangt alleen op deze verdieping bezoekers. De rest van het pand is afgeschermd omdat het game-materiaal dat daar wordt ontworpen, kopieergevoelig is.
CBRE verzorgde naast het ontwerp ook het projectmanagement, coördineerde de agenda’s en bewaakte de budgetten. Er was een intensieve samenwerking met de opdrachtgever die teams samenstelde, waarin Guerrillamedewerkers zitting namen. Zo was er een IT-team, een facilitair team en een speciaal team voor de sound studio’s. Doğan: “Voor de ruimtelijke akoestiek, de server en de groenvoorzieningen werden externe experts aangetrokken. Elke twee à drie weken waren er ontwerpvergaderingen en tijdens de bouw kwam Guerrilla regelmatig kijken. Een stimulerend proces dat het eindresultaat versterkte.” Wat medewerkers tijdens de rondleiding bevestigen: wanneer zij de interieurarchitect ontmoeten, uiten zij spontaan hun waardering.

Maatwerk

Fraaie, zwartmetalen frames en glazen scheidingswanden zijn speciaal op maat gemaakt en aangepast aan de bestaande architectuur. Met zijn informele, luxe vergader- en zitmeubels, lampen en beeldschermen lijkt het royale kantoor van visiting ceo Hermen Hulst een knipoog naar een herensociëteit. De ruime werkkamer van Angie Smets, studio director en executive producer, ademt een meer ascetische, Aziatische sfeer. In het pand bevinden zich ook enkele luxe meetingrooms. Extra zitjes, aangebracht tussen de tafels en in de ramen, maken het mogelijk dat meer deelnemers aanschuiven en de vergaderingen informeler worden. De overige vergaderkamers en pantry’s zijn in de kern van het gebouw gesitueerd, aan de vroegere buitengevel. De kastdeuren in de pantry’s kregen een stootvast epoxy beschermingslaagje. De kwaliteit van de meubels is hoog: comfortabele kantoorstoelen en ranke bespreek-tafels van Arco met speciale computervoorzieningen. Oud-Amsterdamse deuren met koperen kloppers in de vorm van computer gadgets zorgen voor een lokale, humoristische toets. De trofeeënkast naast de ontvangstbalie is geïnspireerd op de oude letterbakken van de krantenzetters.

Scattered daylights

Het kleurenschema bij Guerrilla is bewust ingetogen. Doğan: “We hebben het interieur benaderd als een leeg canvas dat de medewerkers zelf inkleuren. Het werk bij Guerrilla ligt nooit stil en daarom lieten we ons inspireren door de zogeheten ‘horizontinten’ en hun gradaties: de nacht die overgaat in de dag en het verloop van de ochtend naar de avond. De toegepaste kleuren geven iedere ruimte zijn eigen karakter. Ze keren ook terug in de tapijten die zijn ontworpen door Mae Engelgeer. Variërend op het thema pixels ontwierp zij speciaal geprinte ‘scattered daylights’ die als inlays in de tapijten zijn opgenomen.” De bureaus en stoelen zijn terughoudend grijs. Door het hele interieur bracht Ayça Doğan een subtiele belijning aan. Als visueel maar ook functioneel extraatje: soms verbreden zij zich tot extra ‘goten’ waarin de medewerkers presentatietekeningen kunnen plaatsen, om de muren te sparen.
Het Guerrilla-restaurant bevindt zich onder de gietijzeren zolderspanten, waar de journalisten vroeger zaten te drinken en te bomen. Die sfeer wilde Doğan terug en na veel praten mocht het reeds aangebrachte klimaatplafond worden verwijderd en kwam het puntdak weer tevoorschijn. De inrichting is geïnspireerd op Japan en Balinese terrassen. De tafels staan dwars op de wanden, soms op verhogingen zodat iedereen van het spectaculaire uitzicht profiteert. Met enbiun is een concept ontwikkeld om wachtrijen te voorkomen, resulterend in aparte buffetten voor koude en warme gerechten en een saladbar. Met groenbedrijf Moss bracht CBRE door het hele pand weelderig groen aan, in overeenstemming met de uitbundige landschappen die in veel games voorkomen.
Het verbouwingsproces duurde slechts negen maanden. Ondanks de corona-lockdown die de levering van materialen en meubels vertraagde, lukte het CBRE toch om volgens planning te leveren. Studio director Angie Smets die tijdens de rondleiding aansluit, is verguld en trots op het nieuwe interieur: “Sinds corona werkten veel mensen thuis, maar langzamerhand wordt het gebouw steeds meer in gebruik genomen en blijkt het precies de juiste sfeer te hebben.”

www.cbre.nl
www.rijnboutt.nl

(Tekst: Peter van Kester- fotografie: Stijn Poelstra)

LEGENDA
Opdrachtgever casco Kroonenberg Groep
Architect casco Rijnboutt
Opdrachtgever interieur Guerrilla Games
Interieurontwerp CBRE Design
Projectarchitect Ayça Doğan
Ontwerpteam Robbie van der Zalm, Babette de Graaf, Matthias Noordanus
Projectmanagement CBRE
Interieurbouw Intos interieurbouw
Meubelleverancier en dedicated trader desks Branding
Verlichting Studio Rublek, Spiering
Sound studio’s Pinna Acoustics
Vloeren Ege carpets
Metalen frames en glazen scheidingswanden MHB
Tapijten Studio Mae Engelgeer, Ege carpets
Planten MOSS
Overige leveranciers Kvadrat, Terberg
Food & beverages consultant enbiun
Installateur Kuijpers
Constructeur Dijkman Carbaat Bouw
Adviseur E & W installaties EWZ adviseurs
Aannemer Dijkman Carbaat Bouw
Bruto vloeroppervlak 7000 m²