Crown Lounge: smaakvol en subtiel visitekaartje voor KLM

Projecten
Hotels & Restaurants 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Concrete maakte van de KLM Crown lounge een plek waar passagiers zich even in Nederland kunnen wanen, maar dan zonder klompen en molens.

In november vorig jaar voltooide Concrete ook het laatste onderdeel van de KLM Crown lounge op Schiphol. KLM wilde zijn non-Schengenpassagiers een comfortabele beleving bieden die de Nederlandse wortels van de luchtvaartmaatschappij weerspiegelt. Lisa Hassanzadeh, partner bij Concrete: “KLM wilde dat het een van de mooiste lounges ter wereld zou worden. Als luchtvaartmaatschappij zijn de mogelijkheden om je tijdens de vlucht in kwaliteit te onderscheiden, beperkt. Met een bijzondere lounge kun je veel meer verschil maken. We vlogen bij Concrete zelf vaak met KLM en waren dus eigenlijk onze eigen ideale omgeving aan het ontwerpen.” Concrete deelde de 6800 m2 metende ruimte, verdeeld over twee verdiepingen, op in vijf gebieden, geïnspireerd door het Nederlandse landschap. “Met het ontwerp voor de lounge wilden we iedereen die op Schiphol vertoeft het gevoel geven in Nederland te zijn.”

KLM Huis

De opvallende entree van de Crown lounge wordt gevormd door het ‘KLM huis’, de vorm van een twee verdiepingen tellend typisch Nederlands pand met wijds uitzicht op de landingsbaan. Hassanzadeh: ”Het was spannend of Schiphol hiervoor toestemming zou geven, maar het ontwerp werd goedgekeurd.” Twee roltrappen met aan weerszijden een collectie van in totaal 5000 KLM-‘Delftsblauwe huisjes’ brengen de passagiers naar de receptie. Daar vormen de marmeren balie met daarboven vier bolvormige hanglampen en een kruisvormige lamp een verwijzing naar het kroonvormige KLM-logo. “We wilden het subtiel houden, in onze verwijzingen naar KLM en Nederland zijn we weggebleven van clichés. Je zult hier geen klompen en molens tegenkomen.”
De Crown lounge is zo ontworpen, dat je even weg bent uit de hectische ‘vliegveldbeleving’. Projectarchitect Pim Houben: “We hebben voor de lounge heel erg ingezet op het ‘huiskamergevoel’, je mag niet het idee hebben dat je op een vliegveld bent. Zo is dit het enige gebouw op Schiphol zonder systeemplafond. We hebben een verlaagd lamellenplafond toegepast, met daarachter luiken die toegang geven tot de techniek. Dat wijkt af van de standaard en dat was soms lastig, want het casco is van Schiphol en een luchthaven moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Doordat we van de standaard af zijn gestapt, moesten we de ventilatie en koeling achter het gipsplafond wegwerken.”
De Crown lounge is in twee fases opgeleverd. Van de vijf gebieden waren Polder, Dutch Mountain en Sky al sinds eind 2018 in gebruik. Krap een jaar later volgden ook City en Sea. De gebieden zijn verbonden door een 110 meter lange glazen ledwand, die gedurende de dag mee verandert met de wisselende kleuren van het licht.

Polder en Dutch Mountain

Elk van de gebieden is gericht op een specifieke behoefte van de bezoekers: zo is Polder een loungegebied, ingericht om te werken maar ook om te relaxen. Het ruim opgezette zitgebied is met zijn rechte lijnen gebaseerd op het typisch Nederlandse polderlandschap; het tapijt in passende groentinten kwam tot stand in samenwerking met EGE. Hassanzadeh: “We hebben met dit tapijt het zicht op Nederland vanuit een vliegtuig proberen na te bootsen.” Met leer beklede banken vormen ziteilanden, die je van elkaar kunt afscheiden door een deel van de rugleuning naar beneden te trekken – erg handig in tijden van social distancing. Typisch Nederlandse sanseveria’s vormen een extra groen accent.
Dutch Mountain is de plek voor inspiratie en entertainment, met een co-working-gebied, een TV-ruimte en een DJ-booth. Dutch Mountain is ontworpen als een enorm houten traplandschap dat Polder op de begane grond verbindt met Sky op de verdieping. Dit landschap bevat verschillende zitplatforms, en hoge kasten tonen een indrukwekkende collectie Dutch design. Hassanzadeh: “Dutch Mountain is een grote exporuimte voor Nederlands ontwerp. We hebben er opzettelijk voor gekozen om hier gevestigde namen en graduates van de Design Academy door elkaar te laten zien.” Je vindt hier onder andere klokken van Kiki van Eijk, vilten planten van Wandschappen en Tulip vases van Bas van Beek. Boven aan de trap is de DJ-booth, met op de achtergrond een tableau van Delftsblauwe tegels gebaseerd op afbeeldingen uit de safety video van KLM. Een afgeschermd gebied is bestemd voor de rokers, die rondom een enorme pilvormige asbak zitten. Achterin de ruimte bieden besloten nissen de mogelijkheid voor geconcentreerd werken en conference calls.

City, Sea en Sky

Het dynamische hart van de Crown lounge is City, met zijn bars en open keukens. Hier kun je eten en drinken omringd door Nederlandse kunst variërend van Oude Meesters tot Esscher: de verschillende ‘nissen’ in dit horecagebied vertegenwoordigen ieder een Nederlands museum.
Om je op te frissen en weer op te laden ga je naar Sea, het meest afgelegen en rustige gebied met comfortabele loungebanken, twintig douches en luxe rustcabines waar passagiers zich in hun eigen privéruimte kunnen terugtrekken. De cabines zijn een soort mini-slaapkamers compleet met wasbak en opmaakspiegel. Dankzij een slim zigzagsysteem, dat helemaal akoestisch is doorberekend en uitgevoerd, konden er twintig cabines worden gerealiseerd. Op de vloer van Sea ligt een maatwerktapijt, eveneens een samenwerking met EGE, dat alle verschillende tinten blauw van de Noordzee bevat.
Bovenin de lounge tenslotte vind je Sky, waar passagiers in restaurant Blue tegen betaling kunnen genieten van een menu samengesteld door Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS. Hassanzadeh: “Dit is al heel bijzonder, maar Blue biedt daarnaast de mogelijkheid om buiten te zitten op het terras, met zicht op de landingsbanen.”

Dutch Design

In het ontwerp voor de lounge omzeilde Concrete typisch ‘Hollandse’ clichés, maar bereikte de gewenste beleving met een goed gedoseerde mix van Nederlandse cultuur en Dutch Design. Verwijzingen naar Nederland en naar KLM zijn nooit overdreven, maar altijd subtiel en vaak met een knipoog, zoals de Dutch Mountain met een dj-booth en disco-bal, en de decoratieve schapen, gemaakt uit gerecyclede KLM-uniformen. Houben: “Voor de meubilering hebben we zoveel mogelijk met Nederlands ontwerp gewerkt.” In de lounge vind je iconische stoelen als de Utrecht stoel van Rietveld en de 201 van Gispen, en nieuwe klassiekers als de Polder Sofa van Hella Jongerius, de Clay collection van Maarten Baas, de Chubby Chairs van Dirk van der Kooij en verlichting van Marcel Wanders en Piet Heijn Eek. Ook wat betreft de materialen is gekozen voor kwaliteit en tijdloosheid. Hassanzadeh: “We hebben duurzame materialen toegepast en ‘in lagen’ ontworpen, zodat het interieur heel lang mee gaat. Doordat we de lounge wilden ontwerpen als een voortzetting van je huiskamer, hebben we ongebruikelijke keuzes moeten maken. Dat vergde veel van de adviseurs en partijen met wie we hebben samengewerkt. Zonder hun inzet hadden we dit resultaat nooit kunnen bereiken.”
Voorlopig zal het nog even rustig blijven in deze prachtige lounge, maar anderhalve meter afstand houden is geen probleem in de royaal opgezette ruimtes. Houben: “Vliegen zal in de toekomst weer meer een luxe worden en daar past deze lounge uitstekend bij.”

www.concreteamsterdam.nl

(Tekst: Eva Vroom – fotografie: Wouter van der Sar)

LEGENDA
Opdrachtgever KLM
Architect gebouw Benthem Crouwel NACO Architects
Interieurarchitect Concrete Architectural Associates
Projectteam Rob Wagemans, Lisa Hassanzadeh, Pim Houben, Cathelijne Vreugdenhil, Sofie Ruytenberg, Natalia Kozyra, Erik van Dillen, Zana Josipovic
Interieurbouw Hemlock interieurbouw & projecten; Gielissen Interiors (voor Ballast Nedam)
Los meubilair Big Brands
Maatwerk tapijt Ege Carpets
Lichtadvies Deerns
Aannemer Ballast Nedam