Creative Valley Papendorp blijft vernieuwen

Projecten
Kantoren 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In Creative Valley werk je vandaag al op de werkplek van morgen. Om die voorsprong te behouden, kreeg het elf jaar oude icoon van Papendorp een upgrade. VOID interieurarchitectuur werkte samen met MONK architecten aan het nieuwe interieur.

Creative Valley Papendorp opende in 2010 als boegbeeld van het Nieuwe Werken, onder het motto ‘vandaag werken op de werkplek van morgen’. In 2011 won het vooruitstrevende ontwerp van MONK Architecten, dat ook het hotel Inntel Utrecht ontwierp, de Rietveldprijs. Om recht te blijven doen aan de bedrijfsslogan ‘The Way We Work Today’ is vorig jaar besloten het interieur te vernieuwen. Verantwoordelijk hiervoor waren MONK en VOID interieurarchitectuur, dat in 2019 ook het interieur van Creative Valley Utrecht CS heeft ontworpen. Emmy Schuur-van Rijswijk, medeoprichter van VOID: “Creative Valley Papendorp is gebouwd in 2008, toen er overal kantoren leegstonden. Het was in die periode heel gewaagd om nieuw te bouwen. De opdrachtgever wilde met het gebouw een andere manier van werken faciliteren waarbij ontmoeten, samenwerken en verbinden centraal stonden. Het uitgangspunt was toen dat Creative Valley tien jaar vooruit moest lopen op de rest. Om die voorsprong te behouden was het nu tijd voor een upgrade.” VOID werkte bij het interieurontwerp voor Creative Valley Papendorp nauw samen met MONK architecten. Schuur: “De architectuur van het gebouw staat nog steeds als een huis, wij hebben samen met MONK gekeken hoe we deze nog beter konden onderstrepen.”

Idee achter Creative Valley

Het idee achter Creative Valley is dat je als huurder, oftewel ‘bewoner’, slechts een minimale hoeveelheid kantoor voor jezelf nodig hebt, omdat je een aantal faciliteiten in het gebouw deelt. Schuur: ”Je kunt hier gebruikmaken van gedeelde vergaderruimtes, en alle bewoners van Creative Valley lunchen in de biologische brasserie.” Daarnaast zijn de gangzones van het gebouw met hun 4,5 meter breedte heel geschikt als verblijfs- en ontmoetingsruimte, dankzij de aanwezigheid van coffeebars en zitjes. Omdat de brasserie inmiddels te klein geworden was, wilde VOID deze doortrekken naar de gang. Hiervoor is ruimte gecreëerd door de receptie te verplaatsen van de eerste verdieping naar de begane grond, zegt interieurarchitect Fenna Wolters: “Op de begane grond bevond zich een inpandig tochtportaal, dat naar buiten is gehaald om plaats te maken voor de receptie. Vóór deze ingreep was de begane grond een verdieping waar niet zoveel gebeurde, mensen liepen vanaf de entree meteen door naar de eerste verdieping. Dit is veranderd doordat de receptie zich nu op de begane grond bevindt.”
Een echte blikvanger is hier de ‘gouden’ receptiebalie. Schuur: “Deze balie vind je ook in ons interieur voor Creative Valley Utrecht CS. Hij is gemaakt van polyester en met messing-stuc afgewerkt om het effect van goud te verkrijgen.”

Berkenbast

Gastvrijheid en comfort vormen belangrijke elementen binnen het concept van Creative Valley. Schuur: “Het interieur moest de uitstraling hebben van een boutique hotel. We hadden nog niet eerder een opdrachtgever gehad die om hoogpolig tapijt vroeg. Het gebouw is van beton, wij hebben hier zachte, tactiele materialen aan toegevoegd voor een intieme uitstraling en een betere akoestiek. Toen het gebouw in 2010 werd opgeleverd, waren de balustrades van de trappen bekleed met oranje skai. Wij hebben dit vervangen door een Kvadrat stof die er een beetje uitziet als berkenbast.” De bekleding past met zijn zachte grijsschakeringen perfect bij het beton van de architectuur.
Bijzonder onderdeel van het interieur vormen de kunstwerken, die speciaal voor het project zijn uitgezocht door Hank de Reijdt (Art Company). Er hangen werken van onder andere Buyink, Vogt, Thomasse, Bergsma en Koster.
VOID besteedde veel aandacht aan de verlichting, en werkte samen met Modular aan het verlichtingsplan. Schuur: “We hebben op plekken die zich hiervoor leenden geen standaard kantoorverlichting toegepast, maar intieme sfeerverlichting. Hierdoor krijg je een afwisseling van licht en donker, en ontstaat er meer warmte.”

Banken

Het gebouw was al heel geschikt voor nieuwe manieren van werken, zoals scrummen en online meetings, zegt Schuur: “We hebben bij dit interieurontwerp daarom vooral gelet op het blijven faciliteren van ontmoeten, door middel van zo divers mogelijke break out ruimtes.”
Veel van het meubilair is maatwerk; zo werden er voor de ganggebieden speciale nisjes ontworpen die perfect zijn voor zoom-calls. Voor de uitbreiding van de brasserie naar de gang is een maatwerk bank gecreëerd die met de wand mee de hoek ombuigt. Ook zijn er banken aan de balustrades gemaakt, om te voorkomen dat hier losse stoelen kwamen te staan. Wolters: “De verhouding maatwerk en los meubilair is ongeveer fiftyfifty. Er was in de loop der tijd veel meubilair het gebouw in gebracht. Een deel daarvan konden we hergebruiken, zo waren de Alcove Sofas van Vitra nog heel goed. We hebben het losse meubilair opnieuw geordend, voor een rustiger beeld. Om het niet te bont te maken, hebben we bij het nieuwe meubilair gekozen voor één merk, in bijpassende kleuren.”

War Room

VOID heeft behalve de receptie, de brasserie en de gangzones ook de vergader- en overlegruimtes onder handen genomen. Deze ruimtes, waar bewoners voor kunnen inschrijven, bevinden zich op de koppen van het gebouw. Ze zijn alle voorzien van hoogpolig donkergroen tapijt, met uitzondering van de ‘War Room’. Wolters: ”Dit is een ruimte met weinig daglicht die minder vaak geboekt werd. We hebben er daarom extra aandacht aan besteed. De opdrachtgever wilde hier graag een bijzonder karpet, een ‘art piece’. We hebben voor het tapijt zelf een ontwerp gemaakt, als uitgangspunt hebben we een stockfoto van een bomexplosie gebruikt. Het resultaat is heel mooi geworden.” Dat het nieuwe interieur ook in de smaak valt bij de bewoners, bleek al tijdens de werkzaamheden. Schuur: ”Bewoners die langskwamen, reageerden heel enthousiast op het nieuwe ontwerp.”
Niet alleen het interieur kreeg een complete upgrade, ook de buitenruimte van het gebouw is bij de vernieuwing betrokken. Schuur: “We hebben samen met MONK ook de aanrijd-route bekeken. Vanwege de ligging van het gebouw komen de meeste bewoners met de auto, maar de laatste tijd neemt het fietsgebruik toe. Daarom is er een extra zijingang gemaakt en een fietspad aangelegd.” Hiermee is Creative Valley Papendorp ook in dit opzicht klaar voor de volgende tien jaar.

www.voidinterieurarchitectuur.nl
www.monkarchitecten.nl

(Tekst: Eva Vroom – fotografie: Stijn Poelstra)

LEGENDA

Opdrachtgever Creative Valley
Interieurontwerp VOID Interieurarchitectuur; MONK architecten
Maatwerk interieur Brandwacht & Meijer
Vloeren DB2
Maatwerk ‘art piece’ tapijt DB2
Kunst Art Company
Receptiebalie BlowUps
Verlichting Modular Lighting Instruments
Stoffering Kvadrat
Meubilair Desque
Hergebruikt meubilair o.a. Vitra