ALASCA: innovatieve leeromgeving in een groene oase

Projecten
Onderwijs 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Amsterdam Liberal Arts & Sciences Academie (ALASCA), onderdeel van Esprit scholen, is een ambitieuze school voor onderwijs op vwo+ en havo-niveau. De school is eigenzinnig en heeft een innovatief onderwijsconcept. De lessen zijn modulair opgebouwd, net als op de universiteit. In deze thematische modules komen meerdere vakken samen. Leerlingen krijgen daarbij ruimte om zelf keuzes te maken, te versnellen, te verbreden of te verdiepen. Zo ontstaat ruimte om eigen talenten te ontwikkelen en eigen routes uit te stippelen. Deze onderzoeksmatige onderwijsaanpak is door ZENBER Architecten vertaald naar een uitdagende en stimulerende leeromgeving.

Het bestaande onderwijsgebouw van ALASCA op IJburg heeft een heldere structuur met een open aula bij de entree. De wens is om deze een multifunctioneel karakter te geven met studieplekken, ruimte voor debat en lunchfaciliteiten. Via het uitgesproken trappenhuis kom je op de verdiepingen. Elke verdieping is opgedeeld in twee studiezones. Elke studiezone bestaat uit lokalen rondom een centraal leerplein.

Natuur inclusief op ALASCA

Wie binnenstapt in het nieuwe ALASCA ziet direct de groene ‘hangende tuinen’ aan het hoge plafond van de aula. Deze zijn gemaakt van gerecycled petfelt en verbijzonderd met natuurlijk wolvilt van WoOL Amsterdam. Naast een kleurrijke binnenkomer zorgen deze baffles ook voor een aangename ruimteakoestiek. In combinatie met een groot vloerveld vormt dit een groene oase binnen de nieuwe school. Hier staat leren, samenwerken, ontdekken en ontspannen centraal. Verrijdbare tribunetrappen en een podium vormen de debat- en presentatiezone. De diversiteit aan zit- en loungeplekken maakt dat de leerlingen hier hun eigen favoriete plek kunnen vinden. In de aangrenzende open keuken worden gezonde en voedzame maaltijden gemaakt.
De studieplekken bij de verdiepingshoge puien hebben de uitstraling van een plantenkas. Een grote boom in de studietafel markeert deze zone. Bestaande houten banken zijn gerecycled door ze te combineren met plantenbakken en worden nu gebruikt als besloten studieplekken tussen het groen.

Onderwijs met internationale focus

Het onderwijsprogramma is voor een groot deel internationaal georiënteerd. Een deel van de lessen worden in het Engels aangeboden. De wandvullende boekenkast en houten leestafels dragen bij aan het internationale karakter. Ook de signing op de leerpleinen is afgestemd op inspirerende internationale wetenschappers en filosofen.

Kleur maakt leerplein uniek & herkenbaar

Op elke verdieping zijn leerpleinen te vinden. De leerpleinen vormen het centrale leer- en ontmoetingsgebied. Elk leerplein is gekoppeld aan een eigen kleurthema. Deze kleuren dragen bij aan de oriëntatie en herkenbaarheid binnen de school. In deze grote open ruimte is het van belang om de rust te waarborgen. Door gekleurde akoestische baffles van gerecycled petfelt en speciaal voor ALASCA ontworpen vloerkleden is de ruimteakoestiek erg prettig.
Op deze lichte en open leerpleinen zijn diverse studieplekken gepositioneerd. Leerlingen kunnen hier samen-, individueel- en geconcentreerd werken. Het zelf kunnen kiezen van de juiste studieplek past in de onderwijsvisie van ALASCA. De bestaande containers zijn omgebouwd naar prettige overlegplekken waar docenten en leerlingen kunnen samenwerken. Door de centrale ligging is er een natuurlijk zicht op de lokalen, docenten en de medeleerlingen. De al aanwezige roomdividers zijn een vanzelfsprekend onderdeel in het nieuwe ontwerp. Vanuit de circulaire gedachte zijn deze overgenomen van de vorige gebruiker. ZENBER Architecten, dat ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen, heeft de roomdividers omgebouwd naar kasten met beschrijfbare en akoestische elementen.

Teamlounge is de huiskamer in ALASCA voor de docenten

Deze sfeervolle en lichte ruimte is de plek waar de docenten elkaar kunnen ontmoeten. Aan de lange boomtafel kan worden geluncht en gewerkt. De banken en fauteuils vormen het loungegedeelte. Naast ontspannen kunnen hier ook informele gesprekken plaatsvinden.

Duurzaam en circulair – use what we have

ALASCA heeft de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen die door de Verenigde Naties zijn opgesteld ingebed in het onderwijsprogramma. De leerlingen worden opgeleid als kritische en betrokken burgers met bewustzijn van de omgeving. Deze duurzaamheidsambitie van de ALASCA is door het hele gebouw voelbaar. De nieuwe materialen zijn circulair en zorgvuldig gekozen. Ook de keuze voor een bestaand gebouw past bij deze ambitie. Het gebouw op IJburg is in 2016 ontworpen door AtelierPRO architecten. Door slimme en duurzame ontwerpoplossingen heeft ZENBER Architecten dit gebouw getransformeerd naar de wensen van ALASCA.

Lattenwand

De houten lattenwand in de aula is van Amsterdams Stadshout. Dat is duurzame en verantwoorde houtoogst van bomen uit de stad Amsterdam. De diverse gebruikte boomsoorten vormen een prettige aaneenschakeling van kleuren en geeft warmte aan het stoere gebouw. De nieuwe maatwerk meubels zijn gemaakt van circulaire plaatmaterialen. Deze zijn gerecycled of komen uit ecologische cultuurbossen. Vanzelfsprekend is alles demontabel gemonteerd. Het grootste deel van het meubilair is hergebruikt, overgenomen van de vorige gebruiker of van andere organisaties.

Legenda
Opdrachtgever Esprit Scholen
Locatie Amsterdam
BVO (scope project) 7090 m2
Jaar van oplevering 2020
Projectteam ZENBER Eric Wezenberg, Ingrid Heijne, Diederik Mulder
Bouwmanagement ICS Adviseurs
Aannemer Verwol
Interieurbouwer Verwol
Lichtplan ZENBER Architecten
Grafische vormgeving Studio Sandra Broersen
Meubilair Vanerum