Met het toenemen van vrije tijd en middelen gaan steeds meer mensen op vakantie, aldus de initiatiefnemers van Must See in het Zuiderzeemuseum. Toerisme ontstond al in de late negentiende eeuw en is uitgegroeid tot een van de meest winstgevende bedrijfstakken ter wereld. In 2018 kwamen 18,8 miljoen buitenlandse toeristen naar Nederland. De opkomst van het Covidvirus plaatst het toerisme, zoals we dat kennen, in een ander perspectief; in plaats van buitenlandse toeristen, zijn het nu Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. De Hollandse molens, de tulpenvelden, de Volendammer hul – het iconische kanten kapje – en de kaasmarkten zijn nog steeds geliefd. In 2021 zoomt het Zuiderzeemuseum in op beeldiconen die hebben bijgedragen aan het typische beeld van Nederland in het buitenland. Veel van deze karakteristieke Nederlandse iconen hebben hun oorsprong in het Zuiderzeegebied. Waar ze vandaan komen, wat hun functie was en hoe ze het beeld van Nederland zijn gaan bepalen is te zien in de tentoonstelling Must See.
Nieuw perspectief getoond in Zuiderzeemuseum
De tentoonstelling Must See neemt de bezoeker mee op een reis langs een reeks typerende iconen die hebben bijgedragen aan het imago van Nederland waar we nu in meer of mindere mate trots op zijn. Vijftien kunstenaars en ontwerpers hebben speciaal voor deze tentoonstelling een interventie in het museum gecreëerd en ieder heeft één kenmerkend Nederlands icoon als uitgangspunt genomen. Vijftien kunstwerken die je gezien móet hebben. Ze prikkelen en bevragen de bezoeker en werpen een nieuw licht op wat we al kennen. Waarbij ook het spanningsveld tussen echt en nep, de impact van het massatoerisme en de voordelen van een vakantie in eigen land aan bod komen. Een ontdekkingsreis door het unieke Zuiderzeemuseum, met een verfrissende blik op het imago van Nederland. Must See is een tentoonstellingsconcept van curator Anne van der Zwaag in opdracht van het Zuiderzeemuseum.
Deelnemers en iconen
De deelnemers en de visualisaties zijn: Lex Pott – visserij, Kars+Boom – kaas, Leslie Nagel – molens, Bart Schalekamp – fiets, Bastiaan de Nennie – bloemen, Elmo Vermijs – Hollandse Luchten, Lisa Konno – klompen, Das Leben am Haverkamp – klederdracht, Boris Maas – zeilen & water, Maze de Boer – koeien & melk, Dana Dijkgraaf – ansichtkaarten, Sander Wassink – properheid, Suzan Hijink – souvenirs, Jolan van der Wiel – dijken & sluizen, Folkert Koelewijn en Teuntje Fleur – toeristische trekpleisters.
Must See
Van vrijdag 2 april t/m zondag 24 oktober 2021. Tickets 18 euro (13 jaar en ouder), 12 euro (4 t/m 12 jaar), 0 t/m 3 jaar gratis, CJP 12 euro, Museumkaart, BankGiro Loterij VIP-kaart en vrienden Zuiderzeemuseum gratis. Kijk op Zuiderzeemuseum.nl voor actuele informatie. Must See wordt mede mogelijk gemaakt door BankGiro Loterij, Stichting Stokroos en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche. De rubriek Projecten biedt beschrijvingen van onlangs gerealiseerde gebouwontwerpen.
- Bekijk ook
- http://Zuiderzeemuseum.nl