![imm cologne en interior design days cologne vormen het nieuwe beursduo van Koelnmesse](https://cdn.blixem.app/sanders/files/1733999795_imm_24_040_016.jpg)
Koelnmesse, een van 's werelds toonaangevende beursorganisatoren voor interieurevenementen, heeft het concept voor zijn beurzen in het meubel- en interieursegment opnieuw gedefinieerd. Vanaf januari 2026 wordt imm cologne georganiseerd als een jaarlijks evenement gericht op het consumentgerichte marktsegment met een verfijnd en gericht beursconcept. Om tegemoet te komen aan het merk- en premiumsegment wordt in oktober 2025 de nieuwe evenementenformule interior design days cologne (idd cologne) gelanceerd. Het concept is zorgvuldig afgestemd op de specifieke markteisen van dit segment. Ontwikkeld in nauwe samenwerking met de meubelindustrie, is het toekomstige duo van imm cologne en interior design days cologne het antwoord van Koelnmesse op de noodzaak om traditionele beurzen met een flexibele strategie aan te passen aan de huidige marktomstandigheden.
![imm cologne en interior design days cologne vormen het nieuwe beursduo van Koelnmesse](https://cdn.blixem.app/sanders/files/1733999795_imm_24_040_016.jpg)
De interieurontwerpindustrie bevindt zich in een staat van transitie. Terwijl de consolidatie in de maakindustrie en de retail doorzet, veranderen de wensen, visies en inkoopkanalen van klanten in recordtempo. Al tientallen jaren is imm cologne het internationale paradepaardje van Koelnmesse op het gebied van interieurdesign. Het brede productassortiment, van instapprijzen tot premium collecties, was de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden door de aanzienlijke verschillen tussen de behoeften van exposanten en bezoekers. Dit betekende dat niet langer effectief aan hun eisen kon worden voldaan met één beursformaat.
Twee formules, één doel
Vanaf 2025 zal Koelnmesse twee moderne formules op de planken brengen die zijn afgestemd op verschillende behoeften binnen de sector. Het doel is om een aanzienlijke toegevoegde waarde te leveren voor alle belanghebbenden in de sector en om toekomstgerichte platforms te creëren voor de verdere ontwikkeling van de interieurindustrie. Daartoe past het imm cologne aan als reactie op de huidige marktomstandigheden en legt het de basis voor het volgende hoofdstuk in zijn 70-jarige succesverhaal, waarin het Interior Business Event zich heeft gevestigd als de toonaangevende vakbeurs in het interieursegment.
idd cologne
Het nieuwe format interior design days cologne (idd cologne), dat in oktober 2025 debuteert, zal nieuwe normen stellen voor premiummerken in de segmenten woningen en horeca-interieurs. Het evenement zal een platform bieden dat is afgestemd op specifieke doelgroepen. De organisatoren hebben nauw overlegd met de sector over de timing van de data en de ontwikkeling van het concept.
IDD cologne zal zich richten op inspirerend design en high-end merken. Naast de detailhandel en groothandel richt het nieuwe format zich op professionals uit de branche op het gebied van interieurontwerp, architectuur en projectplanning. Het zal ook designliefhebbers verwelkomen met een passie voor mooie interieurs.
idd cologne wordt om de twee jaar georganiseerd en zal meubels van premiummerken bevatten, naast andere labels die gespecialiseerd zijn in verlichting en interieurontwerp. Het nieuwe beursconcept wordt gelanceerd van 26 tot 29 oktober 2025 en moet een innovatieve en unieke ervaring worden voor de hele interieurbranche.
imm cologne
Het concept voor imm cologne is volledig opnieuw gedefinieerd en, net als zijn nieuwe zusterevenement, afgestemd op de huidige behoeften. De al lang bestaande vakbeurs zal zich richten op het consumentgerichte interieursegment en zal veelgevraagde, marktklare producttrends voor alle gebieden van het wonen in een huis presenteren. Daarmee wordt imm cologne nog specifieker gericht op de internationale meubelhandel, inclusief meubelketens, inkoopverenigingen, online retailers en marketeers, maar ook andere categorieën vakbezoekers uit de interieurbranche, die allemaal een breed klantenbestand aanspreken.
imm cologne blijft een jaarlijks evenement dat in januari wordt georganiseerd, waardoor het de perfecte start is van het nieuwe interieurjaar. Daarentegen zijn veel andere elementen van het concept aangepast aan de huidige marktomstandigheden: toekomstige edities van het Interior Business Event zullen worden ingekort tot vier dagen. Als modern platform voor de wereldwijde interieurindustrie zal de beurs gebaseerd zijn op een dynamisch jong en internationaal concept dat gericht is op het leveren van een gestroomlijnd, kosteneffectief evenement. Door deel te nemen aan imm cologne kunnen bedrijven hun aanwezigheid op de belangrijkste meubelmarkt van Europa creëren of versterken. Van 20 tot en met 23 januari 2026 vindt de eerste vakbeurs in het nieuwe formaat plaats.
"Al 100 jaar staat Koelnmesse synoniem voor uitstekende beursformaten, geleverd in het hart van Europa en de rest van de wereld. Om zo lang succesvol te zijn in de wereldwijde beursbusiness, moet u zich blijven ontwikkelen en inspelen op de veranderende eisen van uw klantenbestand. Dat is precies wat we willen doen met de herschikking van het beursformaat voor ons vlaggenschip op het gebied van interieurdesign imm cologne. Op basis van de bevindingen van een grondige analyse van de interieurmarkt, uitgevoerd in samenwerking met de Vereniging van de Duitse meubelindustrie (VDM) en de Federale Vereniging van de Duitse meubel-, keuken- en meubelhandel (BVDM), hebben we onze aanpak aangepast en opnieuw afgestemd. Daarom stellen we nu twee gerichte beursformules voor die nauw zijn afgestemd op de eisen van de verschillende interieursegmenten en precies zijn afgestemd op de tijd", legt Gerald Böse, president en chief executive officer van Koelnmesse, uit. "We hebben ons al lang bestaande imm cologne-concept klaar voor de toekomst en lanceren een gespecialiseerd evenementenformat in de vorm van idd cologne. We zien onszelf als een aanjager van groei voor de industrie, waarbij we staan voor vertrouwen en betrouwbaarheid in combinatie met inspiratie en levensvatbare toekomstperspectieven."
VDM-voorzitter Leo Lübke is blij met het nieuwe concept: "De twee nieuwe beursconcepten die we samen hebben ontwikkeld, zijn specifiek afgestemd op de verschillende exposantensegmenten en bezoekersgroepen. We zijn verheugd dat onze branche haar innovaties al volgend najaar weer in Keulen zal presenteren. Toonaangevende premiumfabrikanten hebben al aangekondigd dat ze zullen deelnemen. Als grootste meubelproducerende natie in Europa hebben we in Duitsland deze grote industriële showcases nodig om onze positie in een zeer concurrerende markt te versterken."
Markus Meyer, voorzitter van de BVDM, voegt hieraan toe: "Beurzen zijn symbolen van vernieuwing en innovatie. Dit geldt zowel voor de tentoongestelde producten als voor de beurzen zelf. Na vele jaren van succes hebben beurzen de laatste tijd aanzienlijke veranderingen in verwachtingen en eisen ondergaan. IMM Keulen is geen uitzondering. Wij zijn ervan overtuigd dat de meubelindustrie een sterke vakbeurs nodig heeft en dat een dergelijk evenement ons uitstekende mogelijkheden biedt om zaken te doen en te communiceren. Daarom ondersteunen wij alle initiatieven die gericht zijn op het behartigen van de belangen van de branche door middel van een toonaangevende vakbeurs. We kijken vol verwachting uit naar de interieurdagen 2025 en imm cologne 2026."
idd keulen: 26-29 oktober 2025
imm keulen: 20-23 januari 2026
Hybride interieurontwerp op ORGATEC: 27-30 oktober 2026