Inntel Utrecht Centre bevindt zich in het nieuwe door MONK architecten ontworpen Noordgebouw, waarin verder onder meer winkels, kantoren en appartementen zijn gevestigd. Het gebouw ligt direct naast het Centraal Station aan een nieuw plein, dat het station met de binnenstad verbindt. Het elf verdiepingen tellende hotel heeft 162 kamers en suites, verdeeld in vijf kamertypes die verschillen in luxe en afmeting. Zo zijn er suites met een eigen sauna en een whirlpool in de kamer – steeds met een adembenemend uitzicht over stad of spoor.
Verbindingen
Voor Feran Thomassen, die al zo’n negen jaar met Inntel samenwerkt en eerder onder meer Mainport in Rotterdam ontwierp, waren Utrecht en de centrale ligging van het hotel de belangrijkste bronnen van inspiratie. Hij ontwikkelde in samenspraak met Inntel het thema ‘verbindingen’, waarbij Utrecht min of meer als het hart van Nederland is benoemd: “Het gebouw staat pal naast het spoor en alles komt daar min of meer als een ‘knoop’ bij elkaar, en dat was ook het vertrekpunt van die thematiek. Van daaruit zijn we gaan kijken hoe Utrecht met de rest van Nederland is verbonden, zoals met de spoorwegen, om vervolgens steeds verder in te zoomen op de stad zelf.” Hiervoor werd eerst een vijftal kamertypes benoemd, met elk een eigen thema dat steeds om Utrecht draait: de wateraders (kanalen als verbindende factor Utrecht, focus op het water); de oevers en kades van de kanalen en grachten als levensader; de groenzones, parken en binnenplaatsen; de musea, iconen van Utrecht (het geheugen); en de cultuur, studenten/school – de uitdaging.
Een aantal van deze thema’s is vervolgens samengevoegd en bij elk thema zocht Thomassen afbeeldingen, die echter niet letterlijk voor elk type kamer afzonderlijk zijn gebruikt: “Ik vond het interessanter dat de verhalen die de beelden vertellen door elkaar zouden lopen, en heb een soort collage-achtige ’fusionbeelden’ gemaakt.” Ander thema in de beelden vormen lijnen – zoals die van de spoorwegen die Utrecht en Nederland met elkaar verbinden, en de buslijnen en routes door de stad – die ook over elkaar heen lopen en samen met de andere beelden gelaagde structuren vormen. De beelden zijn vervolgens weer uit elkaar geknipt en gehusseld, om uiteindelijk te komen tot nieuwe collages. Het resultaat is een serie prachtige en rijk gevarieerde beelden, waarin je fragmenten van allerlei ‘Utrechtse dingen’ ziet – van bus- en tramlijnen en fietsen tot Nijntje en de gevel van TivoliVredenburg. De beelden zijn weliswaar gelaagd en af en toe abstract, “Maar hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je gaat herkennen”, stelt Feran. “En hoewel ik mezelf niet wil vergelijken met Mondriaan, is het net als met bijvoorbeeld diens Broadway Boogie Woogie: je kunt er een stapeling van blokjes in zien, maar je kunt ook proberen de melodie te ontdekken.”
Totaalbeleving
De beelden zijn op verschillende manieren in het interieur verwerkt – om te beginnen in de hoofdborden van de bedden; die zijn ‘omgeklapt’ en lopen deels over het plafond door, zodat je ze ook ziet wanneer je in bed ligt. Elk kamertype heeft een eigen soort collage dat in vijf stukken is geknipt en vervolgens weer op steeds andere manieren is geassembleerd, waardoor elke kamer uniek is. De thema’s komen gezamenlijk terug in de wandbekleding en het tapijt van de hotelgangen, ook weer in verschillende lagen. Feran: “Zo geven alle beelden samen een soort totaalbeleving van Utrecht.”
Naast de beelden op het hoofdbord is ook behang van Arte toegepast, in verschillende motieven en kleurstellingen die steeds passen bij het kamertype. “Het printbehang is altijd semi-mat”, weet Feran, “en het behang van Arte heeft een mooi, iets glanzend reliëf dat het daglicht beter de kamer in transporteert. Daardoor krijg je een rijker beeld. Bovendien zijn de prints nogal druk en naast die ‘onrust’ wilde ik door die toevoeging spanning en rust creëren. Dat is goed gelukt is, het behang en de prints vullen elkaar mooi aan.”
Het thema verbindingen wordt voortgezet in de custom-made voile-gordijnen voor de vensters, waarbij Thomassen fragmenten gebruikte van de collages en deze naast elkaar zette, zoals delen van de plattegrond van Utrecht, stukken van de spoorverbinding en routes van de stad – alle in verschillende kleuren. “Om een soort ‘regenbooggevoel’ te krijgen, het staat naast elkaar maar vormt een nieuw geheel.” Op de vloeren ligt een pvc met houtmotief van Moduleo, met voor elke themakamer een andere kleur.
Droombeelden
Op de bovenste verdieping was de Dom het uitgangspunt, immers ook het hoogste punt van Utrecht. Hier is onder meer de Spa Dôme, met fitnessruimte, Finse sauna en Turks stoombad en een ‘infinity’-zwembad waarin je al zwemmend door de glazen gevel op de stad uitkijkt. Rond het zwembad staan kleurrijke Shadowy-fauteuils uit de M’Afrique-collectie van Moroso en rode Victoria and Albert-fauteuils van hetzelfde merk. Bovendien heeft de Spa Dôme twee buitenterrassen met brede houten ligstoelen.
Op de bovenste verdieping zijn ook vijf vergaderruimten, waarvan één grote zaal kan worden gemaakt voor maximaal 120 personen. Feran: “Omdat je daar zo hoog boven de stad zit en er bijna geen wanden zijn, heb ik de ‘natuur’ binnengehaald door middel van de vloer met houtmotief – een visgraatparket van pvc-stroken in vier kleuren.” Een van de wanden is bekleed met een combinatie van foto’s en tekeningen van de Dom en andere Utrechtse iconen, die zijn geabstraheerd tot een soort droombeelden.
Welfkelders
Restaurant the U op de begane grond en eerste verdieping is ingericht als een buitenruimte – met beneden een vloer van bakstenen. Feran: “Op de twee onderste lagen was de wens van Karin Geurts, algemeen directeur van Inntel, de grachten en de het lopen langs het water door de stad als thema te gebruiken. We hebben de bestrating van het oude Utrecht vertaald in de stenen vloer van het restaurant en tegen de wanden is naast een printmetselwerk aangebracht, wat verwijst naar de welfkelders met terrassen langs de grachten.” Het hek langs de trap naar de bovenverdieping is geïnspireerd op het hekwerk bij de trappen naar de welfkelders. “Alsof je hier ook naar zo’n terras afdaalt.” De speciaal ontworpen grote ronde lampen doen denken aan straatverlichting en hebben een bekabeling in rood die terugkomt in het frame van de terrasstoelen, de Tropicalia van Moroso.
In het restaurant staan mooie buffetten van blauwstaal, net als de receptiebalie een knipoog naar de treinen die een paar meter verderop af- en aanrijden. “Die worden daar weliswaar nu niet meer van gemaakt, maar de buffetten hebben wel hetzelfde ruige karakter.” Een andere verwijzing naar de stad vormen de posters van concerten bij en in de toiletruimte. Die zijn afkomstig van TivoliVredenburg. “En het leuke is dat die geen jaartal bij de datum vermelden en daarom tijdloos zijn”, zegt Feran. “Maar je weet zo in ieder geval dat je naar TivoliVredenburg kunt gaan.”
Op de eerste verdieping is naast het café de Boardroom en ook hier zijn de fusionbeelden op de wand aangebracht. In het midden staat een speciaal ontworpen tafel waarin onder glas sporen en treintjes zijn te zien. “Die tafel is daar heel erg op z’n plek zo direct naast de sporen”, aldus Feran.
Het in januari geopende Inntel Utrecht is al sinds de opening in januari vrijwel steeds volledig volgeboekt. Thomassen werkt inmiddels al aan twee nieuwe vestigingen van Inntel Hotels – in Amsterdam en Scheveningen – en die krijgen weer een geheel ander thema.
www.feranhugo.com
www.monkarchitecten.nl
(TEKST Rutger van Oldenbeek – FOTOGRAFIE Sander Baks)
LEGENDA
Opdrachtgever Inntel Hotels
Architect MONK architecten
Interieurontwerp Feran Thomassen
Maatwerkmeubilair beneden van ‘t Wout Interieurbouw
Maatwerkmeubilair kamers Hoogendoorn Interieurbouw
Losse meubelen o.a. Moroso, Leolux
Verlichting o.a. Marset, custom-made lampen door Hees Lights and Living
Tapijt gangen Ege Carpets
Vloeren Moduleo, Spadon (tegels)
Wandbekleding Arte, Big Impact (prints)
Gordijnen Panaz, custom-made
Tegels Spadon
Aannemer Dura Vermeer Bouw Hengelo