Een regulier DDW, met meer dan 350.000 bezoekers, grote centrale locaties en diverse georganiseerde vervoersopties, blijkt op basis van de huidige omstandigheden niet realistisch. Overleg van de organisatie met de Gemeente Eindhoven en Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost heeft dit beeld bevestigd. Zodoende is met de ontwerpcommunity een scenario voor een compact ‘live’ evenement ontwikkeld.
Geen groots ‘live’ publieksevenement
Concreet betekent dit dat DDW20 geen ‘live’ publieksevenement kan zijn. Het is vanwege het coronavirus niet verantwoord grote hoeveelheden bezoekers door de stad te laten gaan, en daarmee de druk op het openbare leven in Eindhoven enorm te verhogen. Daarop aansluitend willen we drukte vermijden waardoor de samenkomst van grote groepen mensen in binnenlocaties niet realistisch en veilig is. “Hoewel we hier uiteraard al langer rekening mee hielden, valt het onvermijdelijke besluit ons zwaar”, zegt DDF-directeur Martijn Paulen. “Al 19 jaar bouwen samen met onze ontwerpcommunity, partners en vrienden, maandenlang met volledige overgave aan ‘De Week’ in oktober. Een week die zich ieder jaar opnieuw laat kenmerken door kwaliteit, vernieuwende design inzichten, toekomstgerichtheid en een rijkheid aan waardevolle ontmoetingen en inspiratie. Een besluit als dit heeft daarom een enorme impact op deze dynamiek. Op de ontwerpers en makers, op onze partners, maar ook op de brede keten van toeleveranciers en uiteraard de loyale bezoekers.”
DDW20
Voor de fysieke variant van DDW20 focust de organisatie zich op een bottom-up ‘studio expo-model’, gericht op relevante ontmoetingen tussen de deelnemende ontwerpers en professionele bezoekers. Dit betekent dat deelnemers zich vanaf 15 juni kunnen aanmelden. Na goedkeuring kunnen zij in oktober de deuren van hun eigen studio openen of participeren op een andere beschikbare locatie, enkel voor bezoek op afspraak. Daarmee gaat de organisator we terug naar de kern van waaruit DDW ooit gestart is en blijft met trouw aan het gekozen DNA dat in teken staat van de ontwerper.
Naast de bovengenoemde studio expo’s worden alle deelnemers dit jaar ook met een virtuele deelname zichtbaar op een sterk verbeterd digitaal DDW-platform. Hier biedt de organisatie ook ruimte aan ontwerpers en partners die niet fysiek in Eindhoven kunnen deelnemen. DDF zal internationale PR- en media-activiteiten vervolgens inzetten op basis van het totale DDW20-programma, met aandacht voor zowel ‘live’ als online deelnames.
- Bekijk ook
- https://ddw.nl/