Revolutie in de interieurbranche met designtool

Actueel
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
OCCO uit Estland komt met een revolutionaire digitale designtool die het werk van (interieur)architecten en -ontwerpers aanzienlijk gaat vereenvoudigen en veraangenamen.

De designtool van OCCO is een geavanceerde zoekmachine waarin interieurontwerpers de producten van honderden belangrijke interieurmerken kunnen vinden – zoals meubelen, lampen, vloerkleden en akoestische panelen. De missie van het bedrijf is het werk van interieurarchitecten te vereenvoudigen, zodat ze meer tijd overhouden om creatief te zijn.

Verliefd

OCCO is in 2016 opgericht in de Estse hoofdstad Tallinn, door Ander Sõõrumaa en Paul Veetõusme. Sõõrumaa heeft een achtergrond in de vastgoedmarkt en zijn familie is een van de grootste vastgoedontwikkelaars in Estland. “Daar zag ik veel nieuwe kantoorgebouwen en hoe die werden ingericht”, vertelt Sõõrumaa. “Zo raakte ik steeds meer geïnteresseerd en vertrouwd met design, meubelen en interieurs.” Veetõusme combineert zijn ruime ervaring als internationale ondernemer met een grote passie voor technologische innovaties en interieurdesign. Zo’n vijf jaar geleden sloegen Sõõrumaa en Veetõusme de ineen handen en maakten ze de overstap naar de interieursector. “Inmiddels zijn we er helemaal verliefd op.”
In Estland werkt OCCO met een team van 34 professionals vanuit twee showrooms. Het bedrijf heeft al aan zo’n 300 projecten gewerkt, waaronder kantoren, hotels, overheids- en zorgprojecten. OCCO werkt altijd samen met interieurarchitecten, projecten kunnen volledig turnkey worden opgeleverd. Veetõusme: “Zo hebben we ook de ervaring opgedaan waarmee de tool hebben kunnen maken.”
OCCO is nu klaar om de wereld te veroveren en Nederland is gekozen als eerste land buiten Estland om de tool te lanceren. Country Manager Iela Chau gaat OCCO in Nederland leiden. “Iela heeft veel ervaring met startups en past uitstekend in het ‘disruptive’ team dat we willen zijn”, zegt Sõõrumaa. “OCCO wil de interieurwereld radicaal veranderen en daarvoor moet je net als Iela agile en flexibel kunnen werken. Want als er een kans is om iets beter te doen, dan moet je snel kunnen denken en handelen.” Dit is volgens Veetõusme ook de ‘Estonian mind’: “Als je ziet dat je iets kunt veranderen en verbeteren, dan doe je het ook.”

Smart basis van designtool

De basis van de OCCO-tool is een geavanceerde ‘smart search engine’ waarin tot in detail alle gegevens van de producten van de vertegenwoordigde merken zijn opgenomen. “Het is onze belangrijkste taak om ervoor te zorgen dat die smart engine ook echt ‘smart’ is”, zegt Sõõrumaa. “Hiervoor hebben we om te beginnen ‘smart text analysis’ ontwikkeld, die alles wat in de omschrijving van een product staat zo compleet en nauwkeurig mogelijk analyseert en die gegevens in een database opslaat.” De tool herkent zo automatisch tal van aspecten van een product, van een stoel bijvoorbeeld het soort poten, het materiaal van het frame, wel of geen armleuningen en het soort stoffering. “We analyseren de teksten ook op technische aspecten die voor interieurarchitecten belangrijk zijn, zoals duurzaamheid, kwaliteit van de stoffen, brandwerendheid en toeren Martindale.” Een tweede onderdeel van de tool is een speciaal ontwikkelde engine voor beeldherkenning, die zo gedetailleerd mogelijk de beschikbare foto’s van een bepaald product analyseert. “Een revolutionaire technologie die geheel nieuw is voor de meubelbranche”, weet Veetõusme.
De geanalyseerde tekst- en beeldgegevens worden opgeslagen in een enorme database, waarin je op tal van manieren kunt zoeken en alle specificaties, kleuren, materialen en afmetingen direct beschikbaar zijn. Interieurarchitecten vinden zo snel en eenvoudig de producten die ze voor een bepaald project of designconcept zoeken. Dankzij de beeldherkenning kan bovendien worden gezocht door het invoeren van foto’s van een bepaald product, waarop de tool vervolgens ook alternatieven presenteert. “Daarbij kun je aangeven of je exact hetzelfde of iets ‘in de stijl van’ zoekt. Het systeem laat direct alle soortgelijke ontwerpen zien, ook van andere merken”, aldus Sõõrumaa.
De gevonden producten kunnen in het systeem worden opgeslagen, inclusief de prijzen, zodat het budget kan worden bewaakt. Veetõusme: “Er is momenteel nog geen volledige integratie van de prijzen van alle merken, maar we hebben een groot backoffice-team dat interieurarchitecten daar direct bij kan helpen.” De projectgegevens kunnen ook worden gedeeld met de opdrachtgever. De tool is overigens alleen te gebruiken door ontwerpers, de opdrachtgever kan daarin niets wijzigen, maar wel commentaar geven. Wanneer een opdrachtgever bijvoorbeeld een andere stoel wil, kan de ontwerper die in het systeem opzoeken en het resultaat direct weer doorgeven aan de klant.

Onafhankelijk

De designtool wordt al geruime tijd getest door vele interieurarchitecten en aan de hand van hun feedback voortdurend verbeterd. In de database zijn inmiddels honderdduizenden producten van ruim 500 wereldwijd bekende designmerken opgenomen, waaronder Sinetica, Andreu World, Bolia, Foscarini, Tom Dixon en Calligaris, en in Nederland Fest Amsterdam, Studio Henk, Pode, Pastoe, Brand van Egmond, Zuiver en Hollands Licht. Sõõrumaa: “Kun je je voorstellen dat een architect alle producten en productvarianten van 500 merken uit zijn hoofd kent? Dat is onmogelijk!”
OCCO is onafhankelijk van de merken en pusht niets, “Dat is het verschil tussen ons en sommige dealers en distributeurs”, zegt Veetõusme. “Die promoten soms alleen de merken die ze in huis hebben, zelfs als interieurarchitecten iets anders willen. Maar die willen onderscheidende projecten en niet steeds dezelfde producten gebruiken, en wij kunnen alternatieven bieden.”
Er komen voortdurend nieuwe merken bij, waarbij ook aan interieurarchitecten wordt gevraagd welke ze graag in het systeem zouden zien. OCCO bezoekt regelmatig nieuwe fabrikanten, maar wordt ook door hen benaderd. Veetõusme: “We zien dat merken op zoek zijn naar meer en betere manieren om online bereikbaar te zijn, met name bedrijven gericht op de projectmarkt die direct met interieurarchitecten werken. Die trend wordt versterkt en versneld doordat er vanwege corona al een tijd geen interieurbeurzen meer zijn geweest, en mensen steeds vaker online zoeken en kopen. Misschien blijft dat wel zo als straks alles weer normaal is.” Volgens Sõõrumaa ontstaat zo een win win-situatie: “Bedrijven krijgen met onze tool direct toegang tot interieurarchitecten, omgekeerd leren interieurarchitecten merken kennen waar ze nog nooit van gehoord hebben. Alsof ze elke dag naar een meubelbeurs gaan: ook dat stimuleert hun creativiteit.”

Community voor designtool

Wanneer ontwerpers een interieurconcept ontwikkelen en passende producten zoeken, moeten ze nu nog vrijwel alles opzoeken op het internet. “Dan hebben ze vaak tientallen websites tegelijk open staan, wij verzamelen al die informatie op één plaats”, zegt Veetõusme. “We hebben berekend dat interieurarchitecten soms wel 60 uur per maand bezig zijn met het zoeken naar geschikte producten en alternatieven. Met onze tool kan dat in slechts een paar seconden. Zo houden ze veel meer tijd over om creatief te zijn, en dat is precies onze missie.” Ook niet onbelangrijk: met de designtool van OCCO kan een hoop papier worden bespaard. “Bij interieurarchitecten zie je vaak planken vol catalogi”, weet Country Manager Chau. “Veel bedrijven maken elk jaar of bij elke noviteit een nieuwe catalogus. Wij digitaliseren al die informatie, zodat catalogi overbodig worden.”
De tool kan ook worden gebruikt om inspiratie op te doen. Sõõrumaa: “Interieurarchitecten gebruiken daarvoor nu nog vaak Pinterest, maar als ze daar een interessant product zien, is het moeilijk er informatie over te vinden. In onze database is die er wel, en bovendien kun je dus ook met beelden zoeken.” Wie de tool wil gebruiken, wordt eerst door OCCO geïnterviewd, waarbij tevens wordt uitgelegd hoe de tool werkt. “Het wordt niet een ‘ding’ op het internet”, stelt Chau, “en het is ook niet ons doel om duizenden gebruikers te hebben. We willen een hechte, internationale OCCO-community van interieurarchitecten opbouwen en samen met hen de tool steeds verder verbeteren.”

Out of the box

De ontwikkeling van de OCCO-tool is volgens Sõõrumaa een kostbare aangelegenheid: “We werken met zeer gespecialiseerde IT-experts op het gebied van highend datascience en datacollection, en die behoren tot de bestbetaalde in de IT-industrie.” Tot nu toe hebben Sõõrumaa en Veetõusme de ontwikkeling zelf gefinancierd, sinds een paar maanden is er echter grote interesse van een aantal investeerders waarvan er inmiddels één ‘aan boord’ is. “Die wil ons helpen om te groeien en de ontwikkeling te versnellen”, zegt Veetõusme. “We gaan ons IT-team uitbreiden en het systeem verder verbeteren, en zullen in meer landen actief kunnen zijn. Het is de bedoeling dat er eind 2023 in zo’n tien Europese landen OCCO-hubs zijn.”
Ook het Nederlandse salesteam van OCCO wordt uitgebreid en zal binnenkort zo’n tien mensen tellen. Bovendien opent OCCO deze zomer een grote showroom aan de Sarphatikade in Amsterdam, met een warm, uitnodigend en inspirerend interieur dat is ontworpen door Casper Schwarz. Sõõrumaa: “Die denkt ‘out of the box’, net als wij. We willen disruptive en speciaal zijn, en dat is hij ook, dus er is een goede match.” In de showroom zullen alle mogelijkheden van de OCCO-tool worden getoond en materiaalsamples zijn te zien van de merken uit de database. Interieurarchitecten kunnen ook hun klanten meenemen om over een project te overleggen. “We hebben een sales- en projectteam dat hen hier zal helpen met het laatste deel van hun ontwerp, met de ‘final touch & feel’”, zegt Chau, “en als het weer kan, gaan we ook lezingen en events organiseren.” De showroom wordt officieel geopend in september – rond de tweede editie van GLUE AMSTERDAM connected by design – en zal tevens een van de ‘GLUE hubs’ tijdens het event zijn.

www.occo.digital

(Tekst: Rutger van Oldenbeek)