OBJECT Rotterdam 2022 krijgt steeds meer vorm

Actueel
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Vijftig net afgestudeerde ontwerpers en kunstenaars worden dit voorjaar op OBJECT Rotterdam 2022 voor het voetlicht gebracht. Daarmee onderschrijft de designbeurs zijn positie als creatieve kraamkamer. Van 20 tot en met 22 mei moet het monumentale HAKA-gebouw opnieuw in het teken staan van inspiratie en innovatie.

Tijdens OBJECT Rotterdam 2022 kunnen interieurliefhebbers en designprofessionals elkaar eindelijk weer fysiek ontmoeten, nadat de beurs in februari verplaatst moest worden. Deze editie pakt OBJECT extra uit. Precies tien jaar geleden nam Anne van der Zwaag de designbeurs onder haar hoede en om dit te vieren geeft ze er een feestelijk tintje aan. Alle bezoekers krijgen gratis toegang tot de Euromast waar verschillende Rotterdamse ontwerpers werk presenteren, inclusief adembenemend uitzicht over de havenstad.

Prikkelende mix van OBJECT Rotterdam 2022

Gedurende drie dagen biedt OBJECT een podium aan een prikkelende mix van ontwerpers op het gebied van product, meubel, mode, licht en grafisch design. Hier is kleurrijk textiel van Lola van Praag te vinden, nieuwe meubels van de Italiaanse Lisa Brustolin en poëtische sculpturen van de Duitse Cengiz Hartmann, maar ook de nieuwste collectie van Forbo Flooring Systems, kunstobjecten van Pleun van Dijk, keramieken wandornamenten van graduate Adinda Rensen en limited editions van JORDAN ARTISAN. Deelnemers werken met uiteenlopende materialen, sommigen vanuit een toegepaste aanpak, anderen met een autonome benadering.

Talentpool

Veel jonge ontwerpers zetten op OBJECT Rotterdam 2022 hun eerste stappen in het designveld. De beurs vormt een laagdrempelige manier om in contact te komen met consumenten, maar ook met agenten, galeriehouders en tentoonstellingsmakers. Anne van der Zwaag: “OBJECT is opgezet als een tentoonstelling, elke verdieping ademt een eigen sfeer. We willen wegblijven van het beursgevoel dus gebruiken bewust geen wandjes en standjes. Hierdoor gaan de ontwerpen een relatie aan met de architectuur en kun je als bezoeker ook het prachtige HAKA-gebouw optimaal ervaren.” Voor deze editie selecteerde Van der Zwaag maar liefs vijftig net afgestudeerde ontwerpers van onder meer de KABK, HKU, Rietveld Academie, ArtEZ, de Design Academy, MAFAD en natuurlijk ook de Rotterdamse WDKA. Recent afgestudeerde ontwerpers als Ebru Gruner, Amy van der Horst en Erco Lai worden afgewisseld met werk van Atelier Ruben van Megen, Studio Martens & Visser en Iwan Pol. Aanstormende talenten en bekende labels staan bewust kriskras door elkaar: op die manier vindt er onderling kruisbestuiving plaats, en vormt iedere ruimte weer een visuele verrassing.

Primeurs van deze editie

Doordat verschillende beurzen moesten worden uitgesteld barst het deze editie van de primeurs. Op OBJECT wordt het Rotterdamse lichtmerk Atelier Artiforte nieuw leven ingeblazen, met historische ontwerpen van Kho Liang Ie en eigentijdse lampen van David Derksen. Ook de Italiaanse designstudio Bhulls doet voor het eerst mee en het Nederlandse FIRSTHANDS, gericht op limited editions. CS Rugs brengt een collectie tapijten van Christien Meindertsma en Yuri van Poppel maakt in samenwerking met Cor Unum een bijzondere serie keramiek onder de titel ‘Glazed Graffiti’. In Rotterdam worden voor het eerst ook de duurzame design boten van Tanaruz gepresenteerd, van gerycled polymer en vervaardigd met een 3D printer. Op de begane grond van het HAKA-gebouw lanceert Lensvelt een compleet nieuwe stoelencollectie ontworpen door Powerhouse Company, verkrijgbaar in elke RAL kleur. Nieuw is dit voorjaar ook de samenwerking met Dudok Horeca Groep, zij richten op de begane grond van het HAKA- gebouw een pop-up café met een terras in. Op vrijdag vindt hier een reeks designtalks plaats. Deelnemers en bezoekers aan de beurs worden in contact gebracht met designprofessionals als Amanda Pinatih (Stedelijk Museum), Bülent Yokus (Weltevree), Mae Engelgeer (textielontwerper) en Nathalie Dubois (Centraal Museum). Deze Q&A’s zijn gratis toegankelijk.

(Fotografie: Jan Willem Kaldenbach)