Nieuw evenement: driedaagse designroute door Amsterdam

Actueel
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Met ‘GLUE amsterdam connected by design’ krijgt de stad een driedaagse designroute voor Amsterdamse ontwerpers, architecten, merken, showrooms, galeries, academies, en andere creatieven. Van vrijdag 18 tot en met zondag 20 september 2020 lijmt GLUE letterlijk partijen uit de bloeiende Amsterdamse designscene aan elkaar. Deelnemers op verschillende locaties in het ontwerpveld openen hun deuren voor collega’s en designliefhebbers – van startende en gerenommeerde ontwerpers tot kennisinstituten en van merkenshowrooms tot het Stedelijk Museum Amsterdam. GLUE is een initiatief van Janine de Jong, Guus van Maarschalkerweerd en David Heldt die met de nieuwe designroute de sector beter wil verbinden en vindbaar maken.

“We misten al jaren de verbinding tussen de partijen in de creatieve sector, tussen de bruisende creatieve scene en de verschillende locaties in de stad. We komen mooie inspirerende plekken tegen waarvan we ons afvragen waarom we ze nog niet kenden”, zegt medeoprichter David Heldt. “GLUE brengt de soms verborgen designparels die de stad draagt voor het voetlicht en rijgt alle designkralen aan elkaar.”
“We zijn een onafhankelijke organisatie die zich niet verbindt aan één, maar aan alle partijen. Zowel startende ontwerpers als gevestigde merken. Divers en gelijkvloers past bij de stad”, zeggen de initiatiefnemers. De designroute komt tegemoet aan de sector die letterlijk kan laten zien wat het in huis heeft, en aan het designminnende publiek dat behoefte heeft aan creativiteit en inspiratie. In de ‘anderhalvemetersamenleving’ waarin we voorlopig nog zullen moeten leven is GLUE, met een breed over de stad uitgewaaierde designroute, het ideale event in coronatijd.
De creatieve locaties worden letterlijk in kaart gebracht: broedplaatsen, individuele ontwerpstudio’s, showrooms, galeries en musea krijgen een stip op de stadskaart zodat ze voor iedereen makkelijk vindbaar zijn. De initiatiefnemers verwachten van de deelnemers dat ze niet alleen hun deuren openen, maar dat ze iets creatiefs, spectaculairs en relevants te organiseren, zoals een lezing, overzichtsexpositie, workshop of netwerkborrel.

GLUE HUBS

Om nieuwe verbindingen en samenwerkingen te stimuleren en iedereen de kans te geven zich te presenteren, krijgen ook startende ontwerpers en designers van buiten Amsterdam, de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier aan te haken. Grote partners met extra ruimte, zoals hotels, showrooms en broedplaatsen, kunnen een GLUE HUB worden wanneer ze meer dan drie externe ontwerpers expositieruimte bieden. Zo hebben onder andere het Lloyd Hotel en ‘founding partner’ Design Post Amsterdam zich als hub beschikbaar gesteld.
Voor elk niveau biedt GLUE een passend deelnamepakket om het complete creatieve veld de gelegenheid te geven haar deuren te openen. Zo krijgen kleine zelfstandigen de gelegenheid tegen een gereduceerd tarief mee te doen.
Een van die founding partners is het Stedelijk Museum. Amanda Pinatih, de nieuwe conservator vormgeving van het museum, omarmt het initiatief: “GLUE kan letterlijk fungeren als de lijm die het ontwerpveld bij elkaar brengt en het biedt een platform aan zowel aanstormende als gevestigde makers, iets wat in deze tijd belangrijker is dan ooit.” Industrieel ontwerper Robert Bronwasser, eveneens founding partner: “GLUE komt langs mijn studio in plaats van dat ik naar een beurs ga om mijn ontwerpen te presenteren. Doordat de creatieve sector van Amsterdam letterlijk zijn deuren opent, krijgen bezoekers de unieke gelegenheid om op een laagdrempelige manier bij de persoonlijke werkplekken van ontwerpers binnen te kijken, te zien hoe ze werken en welke rol ze spelen in ons dagelijks leven. Voor mij is het daarom een perfect evenement om mijn boek Enjoy everyday design te presenteren.”
Het Stedelijk Museum zet al op 17 september haar deuren open, vooralsnog voor een select publiek indachtig de veiligheidsmaatregelen: dan wordt GLUE feestelijk gelanceerd met voorafgaand een inhoudelijk debat waarin ontwerpers in gesprek gaan over de rol die design kan spelen in de stad. Dit debat kan live online gevolgd worden en ook later worden teruggekeken.

Over de initiatiefnemers

Janine de Jong van Studio Business Empowerment is chief sales & empowerment van GLUE. Ze werkte jaren bij ELLE Decoration en was mede-organisator van het Amsterdamse designevent Inside Design. Ook speelde zij een rol bij het opstarten van het interieur- en designmagazine Scandinavian Living by Bo Bedre en was zij partner coördinator van Broeinest voor Baars & Bloemhoff.
David Heldt draagt de GLUE-titel chief editing & curator. Hij gaf tien jaar lang het magazine Connecting the Dots uit tijdens de Salone del Mobile in Milaan. Ook organiseert hij internationale exposities zoals Design Language en Enlightened Design.
Guus van Maarschalkerweerd bouwt bruggen tussen mensen vanuit zijn matchmakingbureau DesignConnector. Hij is ook co-founder van Creative Heroes Award, bij GLUE is hij chief branding & connector. Media partners zijn Dirty Science, Eigen Huis & Interieur en Pi.

www.glue.amsterdam