Nederlandse ontwerpbureaus ontwerpen pick-up-shops voor Ochama

Actueel
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De Nederlandse ontwerpbureaus Claessens Erdmann en Storeage-group ontwerpen pick-up-shops voor Ochama. Dit is het nieuwe omnichannel retailconcept voor de Europese markt van Chinese retailgigant JD.com. 

Storeage-group werkte samen met Claessens Erdmann architects & designers, voor de introductie van de pick-up-shops van Ochama in Europa. Na een jaar van onderzoek, ontwerp en bouw openden eerder deze week de eerste Ochama-winkels officieel hun deuren in Rotterdam en Leiden, waarna meer locaties spoedig volgen. Het ontwerp ziet er op het eerste oog eenvoudig uit, maar deze winkels zijn state of the art. Uitgerust met robots, een volledig geautomatiseerd magazijn en self-service pick-up machines die de bestellingen van klanten afhandelen.

Ochama: retailmodel dat in alle behoeften voorziet


Ochama, een nieuw merk onder JD.com, is onderscheidend door “het toepassen van industriële automatisering in de retailmarkt wat resulteert in meer efficiency en daarmee prijsvoordeel voor de consument”. Met de opening van fysieke pick-up-shops, naast de mogelijkheid om bestellingen per post te ontvangen, wil Ochama de aankoop van alledaagse kwaliteitsproducten zo eenvoudig mogelijk maken. Het retailmodel is opgezet om in alle behoeften te voorzien, variërend van kleine winkels in stadscentra tot perifere distributiecentra met volledig uitgeruste showrooms/afhaalcentra.

Design voor een concept dat de eenvoud van alledag viert

Ochama gaf de opdracht aan het in Amsterdam/Shanghai gevestigde ontwerpbureau Storeage vanwege zijn Nederlandse wortels en kennis van de Europese retailmarkt. Voor het ontwerp bundelde Storeage de krachten met Claessens Erdmann, meesters op het gebied van retail in ‘fast moving’ sector. Om een integrale formule van klein tot groot formaat te realiseren, creëerden de bureaus een concept dat, naar goed Nederlands gebruik, de eenvoud van alledaagse producten viert. Zoals Kang Li, managing partner van Storeage China, het zegt: “Nederlanders hebben een gezegde: ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’. We wilden dat in ons voordeel gebruiken bij het creëren van een no thrills no frills, customer first merk en een concept dat de positionering van Ochama benadrukt: hoge kwaliteit voor een scherpe prijs.

Integratie van technologie in het design

Lieke Genten van Claessens Erdmann: “Om dit principe te illustreren ontwierpen we een eenvoudig rood driedimensionaal plus-element als verbinder, dat een herkenbare en steeds wisselende structuur biedt van bamboe meubels in de showroom. Een herkenbaar en vriendelijk element temidden van alle technologie. Collega Sander Bos voegt daaraan toe dat “om Ochama’s onderscheidende kracht te benadrukken, de technologie zichtbaar geïntegreerd is.” Uiteindelijk brengt Ochama in Europa logistieke excellentie, door producten te leveren waar, hoe en wanneer de klant dat wilt. Het tonen van de robots die dit mogelijk maken leek ons gewoon heel logisch. De kern van de formule was daarom dat we de technologie niet wilden verbergen, maar juist vermakelijk onderdeel van de winkelervaring wilden maken.”

Logistiek als beleving

De bureaus werkten samen met Vanderlande, wereldleider in het automatiseren van logistieke processen, om het volledig geautomatiseerde magazijn te realiseren, inclusief de introductie van echte robots in de winkel voor de ‘order picking’. De zichtbare robotarmen en het gehele logistieke proces zijn een echte attractie. Bestelde artikelen kunnen in de winkel via de rode self service ‘pick-up kiosken’ worden afgehaald. Grote artikelen worden rechtstreeks aan huis geleverd. Het ‘infinity teken’ uit de merkidentiteit geeft een herkenbare Ochama identiteit aan de winkels, die ook ingezet is om de bezoeker langs de verschillende onderdelen van de winkel te navigeren.

De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche. De rubriek Projecten biedt beschrijvingen van onlangs gerealiseerde gebouwontwerpen.