Heimtextil presenteert designtrends voor komend seizoen

Actueel
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Met ‘Nothing new, everything new’ lanceert Heimtextil zijn thema voor het trendseizoen 2021/2022. Hiermee geeft de internationale vakbeurs een vooruitblik op de vier designtrends voor het komende seizoen: Repurpose, Rewild, Reinforce en Revive. Heimtextil vindt plaats van 12 tot en met 15 januari 2021 in Frankfurt am Main.

De beursorganisatie lanceerde vandaag het thema voor het komende seizoen met de Heimtextil Trend Council. Trend Council-leden Anja Bisgaard Gaede van SPOTT trends & business, Anne Marie Commandeur van stijlinstituut amsterdam en Kate Franklin en Caroline Till van London studio FranklinTill deelden hun inzichten in de toekomst van de industrie en creëerden een visie voor het trendthema ‘Nothing New, Everything Nieuw. Voor het eerst in de geschiedenis van Heimtextil leidt SPOTT trends & business uit Denemarken alle trendactiviteiten én is het verantwoordelijk voor de vormgeving van het trendboek dat vanaf nu verkrijgbaar is.

De vier designtrends die uit het overkoepelende thema voortkomen zijn:

Repurpose

Repurpose, oftewel herbestemming, is geen voorbijgaande trend meer. Het is eerder noemer om de productontwikkeling binnen de textielindustrie te veranderen, door de verschuiving van het maken van origineel textiel naar het samenstellen van bestaand textiel, om zo tot nieuwe visuele uitdrukkingen te komen. In tegenstelling tot het traditionele ontwerpproces dat begint met een idee, begint Repurpose met nadenken over wat er van bestaande stoffen kan worden gemaakt. Van creatie tot curatie, het geeft bestaand textiel een nieuw doel en koestert wat al gemaakt is.

Rewild

De trend Rewild gaat verder dan terugkeren naar de natuur. Het gaat er niet om de natuur authentiek te maken, maar om de wijsheid van de natuur te begrijpen. In de stedelijke en postmoderne wereld hebben bewoners de verbinding met de omringende ecologie grotendeels verloren. Dit heeft een aanzienlijke invloed op hoe individuen het ecosysteem waarin ze leven gebruiken en begrijpen. Van authentiek tot echt, Rewild betekent het herontdekken van de hulpbronnen van de natuur en deze toepassen in een moderne context, waarbij duurzame of zelfs herstellende oplossingen worden geleverd. De visuele en textiele uitingen van de Rewild-trend richten zich op thema’s als inheems, wild en eenvoudig leven.

Reinforce

Veerkrachtige expressie en brutalistische architectuur zijn sleutelelementen in de Reinforce-trend. Reinforce heeft een eenvoudige en gedurfde Scandinavische sfeer met een veerkrachtige, eerlijke en minimalistische uitstraling. Van kortstondig tot lang (product)leven, Reinforce gaat over visuele en compositorische levensduur binnen textiel en materialen. Het is geïnspireerd op hoe Scandinavisch design designduurzaamheid combineert met eenvoudige functionaliteit. Deze aanpak, die zich in de loop van de tijd heeft bewezen, voegt zware en duurzame materialen toe om visuele veerkracht te creëren.

Revive

Revive, oftewel herleven, is een verkenning van creativiteit. Met de focus op het bereiken van meer emotionele voldoening door het proces van creëren in plaats van op het resultaat, zijn er geen regels van toepassing op het herstellen, verwerken, leren en experimenteren in Revive. Van resultaat tot proces: Revive gaat over opnieuw verbinden met menselijke vaardigheden. Het herleeft en eert de ongrijpbare staat van stroom die optreedt tijdens het creëren in plaats van te focussen op het uiteindelijke object. Ooit een huishoudelijke praktijk, nu wordt het repareren gezien als een creatieve methode. De Revive-trend richt zich vervolgens op begrippen als proces, modern herstel en experiment.