Eén gebouw, meerdere identiteiten

branded
Actueel
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Hoe we naar de inrichting van een gebouw kijken, is in de loop der jaren behoorlijk veranderd. Tot voor kort had een bedrijfsgebouw vaak een uniforme, eenduidige uitstraling: een ziekenhuis zag eruit als een ziekenhuis en een kantoor was precies zo ingericht als je van een kantoor zou verwachten - als een plek om te werken. Door de tijd heen heeft er een verschuiving plaatsgevonden, uniformiteit maakte plaats voor meer diversiteit. De architectuur van vandaag is gericht op de verschillende interacties die plaatsvinden in een gebouw en wordt daarmee een optelsom van verschillende sferen.

Als voorbeeld; in de moderne kantooromgeving is er een toenemende aandacht voor de gezondheid en het welzijn van de medewerkers. Het kantoor van vandaag biedt niet alleen ruimtes om in te werken maar heeft ook zones voor ontspanning en centrale ruimtes voor sociale contacten. In de complete beleving van zo’n ruimte speelt de vloer een belangrijke rol. Vloeren scheiden afzonderlijke ruimtes van elkaar scheiden of zorgen in multifunctionele ruimtes juist voor verbinding.
Afhankelijk van het gebruik van de ruimte zijn vloeren functioneel, decoratief of stimulerend. Ook speelt de vloer een meer ingetogen rol als neutrale drager voor de overige ruimtelijke elementen. Een andere ontwikkeling is de groeiende behoefte aan flexibele ruimtes die in korte tijd eenvoudig aangepast kunnen worden aan de wensen van een nieuwe gebruiker. Met tijdloze kleuren en basismaterialen geven de wanden en vloeren als een kameleon, hierop een antwoord en nemen elke gewenste identiteit aan.

Global Colour card

Op basis van deze trends en met de gebruiker als centraal uitgangspunt heeft het Forbo Designteam een Global Colour Card ontwikkeld, gebaseerd op vijf verschillende thema’s die binnen een gebouw bestaan: ontvangen, verplaatsen, verbinden, concentreren en opladen.

Receiving

Het thema ontvangen omschrijft het moment dat iemand een gebouw betreedt; belangrijk is dat de bezoeker zich welkom voelt, zich kan oriënteren en op zijn gemak is. Het gaat hier om een toegankelijke, uitnodigende en transparante omgeving waarbij de eerst indruk cruciaal is. Dit deel van het gebouw communiceert vaak de identiteit van een ‘merk’. Een palet van natuurlijke, neutrale kleuren vormt de basis voor een warme, uitnodigende sfeer en dient tegelijk als neutrale achtergrond voor de vaak krachtige, meer uitgesproken kleuren die bij een merkidentiteit horen.

Moving

Het thema verplaatsen verwijst naar een doelgerichte beweging, van de receptie naar een afdeling of tussen twee afdelingen in. Door de korte tijd dat de persoon zich in deze ruimte bevindt, is er weinig aandacht voor subtiele design gerelateerde details. Het belangrijkste is de weg te vinden, en zo snel mogelijk op de plek van bestemming te arriveren. De ruimtes moeten overzichtelijk zijn en mensen in de juiste richting sturen. Dit wordt ondersteund door het gebruik van eenvoudige, vaak primaire of secundaire, kleuren toegepast in sterke contrasten of verwerkt in tekens en symbolen die de weg wijzen.

Connecting

In een ‘verbindende’ ruimte gaat het vooral over de groepsdynamiek. Hier kom je in contact met andere mensen in het gebouw. Denk aan publieke ruimtes voor spontane interactie of meer afgeschermde zones voor overleg of brainstormsessies. In deze omgevingen worden complexere kleuren en materialen toegepast. Bijvoorbeeld gelaagde kleurenschema’s met onverwachte combinaties, om mensen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en aan het denken te zetten.

Concentrating

Bij het thema concentratie staat het individu centraal. Hier moet zo min mogelijk afleiding zijn. Wie zich wil concentreren, heeft behoefte aan rust en een goede akoestiek. De zintuigen mogen zo minimaal geprikkeld worden. Kleuren in deze omgevingen zijn genuanceerd, warm en verzadigd. De materialen hebben een subtiele oppervlaktestructuur en een matte uitstraling. Aandacht voor kwalitatief hoogwaardige materialen speelt hier ook een belangrijke rol.

Recharging

Het vijfde thema, opladen, verbindt zich met het begrip mindfulness. Het gaat in dit scenario over comfortabele en heldere ruimtes waar mensen zich vertrouwd voelen, zich ontspannen, loslaten en zichzelf zijn. Een plek waar je je even terugtrekt, alleen of met gelijkgestemden, om nieuwe energie op te doen. Hier zijn lichte, frisse tinten, zoals o.a. pastelkleuren, geschikt. De heldere, ‘schone’ kleuren nodigen uit om op adem te komen en voor een moment te ontsnappen aan de drukte.

De Forbo Global colour card wordt als referentie gebruikt voor de ontwikkeling van de collectieboeken van de verschillende productgroepen. Door deze overkoepelende benadering bieden we een productportfolio die naadloos aansluit bij de verschillende dynamieken die in een gebouw plaatsvinden. Zo combineren wij verschillende vloerproducten uit ons assortiment op een vanzelfsprekende manier met elkaar en dragen onze vloeren bij aan de positieve ervaring in uw gebouw.

www.forbo-flooring.nl/producten